دوترته: اکثر سفیران امریکا جاسوس اند

رئیس جمهور فیلیپین میگوید اکثر سفرای آمریکا برای ماموریت جاسوسی به کشورها از سوی سازمان “سیا” فرستاده شده و تلاش دارند تا دولت ها را تضعیف کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از پرس تی وی ، رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین تاکید میکند که اکثر سفیرانی که از ایالات‌متحده به کشورها فرستاده میشوند، درواقع سفیر نیستند. بلکه جاسوسانی هستند که از سوی سیا به کشورهای فرستاده میشود.

وی افزود: سفیر یک کشور به ‌نوعی جاسوس درجۀ یک به شمار می‌آید. اما سفیرانی از آمریکا هستند که درواقع نقطه قوت آنها در تضعیف دولت‌هاست.

در واکنش به گزارش اخیر روزنامۀ فیلیپینی «مانیل تایمز»  مبنی بر توطئه آمریکا برای بی‌ثبات کردن دولت فیلیپین، گفت: هنوز هیچ گزارش اطلاعاتی درباره طرح آمریکا برای تضعیف ریاست جمهوری‌ام دریافت نکرده‌ام، اما معتقدم بیشتر سفیران ایالات‌متحده با سازمان اطلاعات مرکزیآمریکا، سیا، در ارتباط هستند؛ سازمانی که در دخالت در امور سایر کشورها سابقۀ طولانی دارد.

روزنامه مانیل تایمز روز سه‌شنبه گزارش داد، فیلیپ گلدبرگ، سفیر سابق آمریکا در فیلیپین، طرحی را برای تضعیف دولت دوترته آماده کرده است.

بر اساس این گزارش، گلدبرگ راهبردهای مختلفی را تدوین کرده است تا در مدت ۱۸ ماه دولت دوترته برکنار شود.

واشنگتن از منتقدان سرسخت طرح‌های رئیس‌جمهور فیلیپین در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است، در حالی که سیاست دوترته در مبارزه با مواد مخدر از جمله عوامل مؤثر در افزایش محبوبیت عمومی وی به شمار می‌آید.

روابط واشنگتن و مانیل تا سطحی بی‌سابقه کاهش یافته است و احتمال می‌رود اظهارات رئیس‌جمهور فیلیپین روابط دیپلماتیک میان دو کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *