خشم اسرائیل از پیروزی دیپلماتیک ایران

رژیم اسرائیل با محکوم کردن توافق ایران و ۶ قدرت جهانی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران می‌گوید تل آویو خود را به رعایت توافق ژنو ملزم نمیداند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل که امروز یکشنبه (۳ قوس) منتشر شد آمده است : این یک توافق بد است که به ایران آنچه را که می‌خواست، عطا کرد: لغو بخشی از تحریم‌ها آن هم در حالی که بخش اصلی برنامه انرژی هسته‌ای این کشور حفظ می‌شود.

این بیانیه چند ساعت پس از حصول یک توافق موقت بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا) به علاوه آلمان صادر شد.

این توافق که پس از چند روز مذاکرات فشرده در ژنو حاصل شد راه را برای رسیدن به یک راه‌حل نهایی برای مناقشه ده‌ ساله غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران هموار می‌کند.

در همین حال وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل این توافق موقت را به عنوان “بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماتیک” ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی (۱۹۷۹ میلادی) توصیف کرد و افزود از آنجایی که تل آویو با یک شرایط جدید مواجه است فارغ از حصول این توافق “تمامی گزینه‌ها روی میز باقی می‌ماند.”

وی افزود : ما برای حفاظت از آینده‌مان به طور مستقل نیازمند اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز هستیم.

یوال استینتیز، وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل نیز گفت به رغم “ناامیدی” تل آویو، اسرائیل به مبارزه خود در راستای برچیدن کامل و حقیقی زیرساخت‌های نظامی ایران از جمله تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیم ادامه خواهد داد.

در همین حال، نفتالی بنت، وزیر اقتصاد رژیم اسرائیل نیز روز یکشنبه گفت تل آویو به رعایت این توافق هسته‌ای پایبند نیست.

بنت افزود : اسرائیل خود را درگیر توافق ژنو نمی‌کند، ایران اسرائیل را تهدید میکند و تل آویو حق دارد از خودش دفاع کند.

رژیم اسرائیل که گفته می شود به عنوان تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه خاورمیانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد بارها ایران را به علت برنامه انرژی هسته‌ای این کشور به حمله نظامی تهدید کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بازرسی‌‌های متعددی را از تاسیسات هسته‌ای ایران به عمل آورده ولی هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی به دست نیاورده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *