حکم جدید پوتین در باره اجرای قطعنامه شورای امنیت

635927935643928958جزئیات حکم رئیس‌جمهوری روسیه درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران را منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از فارس، رسانه «تاس» روسیه جزئیات حکم روز جمعه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور این کشور درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با تعهدات مسکو ذیل توافق هسته‌ای ایران (برجام) را منتشر کرده است.

آقای پوتین در این حکم سازمان‌ها و نهادهای روسیه را به دریافت مجوز قبلی از شورای امنیت سازمان ملل برای تحویل، فروش یا انتقال مستقیم تمامی کالاها و تجهیزات هسته‌ای، مواد خاص غیرهسته‌ای و فناوری‌های مرتبطِ مشمولِ قواعد کنترل صادرات به ایران، تا تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۵ ملزم کرده است.

حکم جدید رئیس‌جمهوری روسیه، به علاوه ایران، شهروندان این کشور و موسسات قانونی ثبت‌شده در آن را ملزم می‌کند برای انجام هر گونه سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های بازرگانی مرتبط با استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد یا فناوری‌های هسته‌ای مشخص شده در فهرست مواد هسته‌ای اقدام به اخذ مجوز شورای امنیت کنند.

پوتین، علی‌رغم این گفته فعالیت‌های دارای ارتباط مستقیم با بازطراحی دو آبشار تأسیسات فردو جهت تولید ایزوتوپ‌های پایدار از طریق روش غنی‌سازی سانتریفیوژ نیازمند اخذ مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. او علاوه بر این، صادرات ذخایر اورانیوم مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم ایران در ازای انتقال اورانیوم طبیعی به این کشور و همچنین اقدامات مرتبط با نوسازی رآکتور اراک را نیز مشمول همین قاعده دانسته است.

رئیس‌جمهوری روسیه به رغم این اضافه کرده این اقدامات در صورتی از اخذ مجوز شورای امنیت معاف خواهند بود که منطبق با اجرای برجام باشند و همچنین ایران ضمانت بدهد که طرف روس بتواند درباره استفاده از کالاهای تأمین‌شده در راستای اهداف اعلام‌شده و مکان استفاده آنها بازرسی‌های لازم را به عمل آورد.

این سند همچنین تحویل، فروش یا انتقال مستقیم کالاهای مشخص‌شده در فهرست اقلام قابل استفاده برای ساخت تسلیحات موشکی یا مشمول کنترل‌های صادراتی را منوط به صدور مجوز شورای امنیت تا تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۳ می‌کند.

Author

About Author