ترامپ در برنامه خروج از برجام هدف اسرائیل و عربستان را دنبال می‌کند

ایلتر توران کارشناس ترکی و استاد روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا آمریکا، در مقاله خود نوشت خارج شدن آمریکا از برجام تنها هدف عربستان واسرائیل است.

ایلتر توران با نشر مقاله خود در روزنامه دنیا تحت نام چی اتفاقی بعداز خروج آمریکا از برجام خواهد افتاد؟ نوشت که برنامه های هسته ای ایران برخلاف باور رژیم اسرائیل سعودی ها را نگران نساخته است زیرا آنها از فعالیت های واقعی برنامه هسته ای خبر دارند.

او در این مقاله آورده است عربستان از نفوذ قدرت ایران در منطقه میترسد وبه همین منظور مشوق ترامپ است تا از برجام خارج گردد و با خروج آمریکا از برجام ایران تضعیف شده و از پیشرویی ایران در منقطه جلوگیری صورت گیرد.

او با بیان اینکه ترامپ همواره توافق برجام را یک توافق ننگین خوانده و گفته است که از این برنامه خارج خواهد شد افزود این گفته های او تنها مایع دلخوشی برای متحدان واشنگتن از جمله رژیم اسرائیل و عرب است.

این استاد دانشگاه آمریکایی علاوه نمود بارها مقامات رژیم اسرائیل ادعا کرده اند که فعالیت های هسته ای ایران در برخی مکانها به صورت پنهانی ادامه دارد وممکن است ایران در آینده نچندان دور اسرائیل را مورد حمله موشک های هسته ای خود قرار دهد اما این ادعا های رژیم با واقعیت سازگار نبوده و مدار اعتبار نیست.

این کارشناس ارشد ترکی تاکید کرد که مقامات سعودی معتقد هستند در صورت خروج آمریکا از برجام فرصتی ارزشمندی مسیر میگردد  تا تحریم های سنگین تری علیه تسلیحات هسته ای ایران اعمال گردد و با این تحریمات ایران در تنگا قرار گرفته و از ادامه نفوذش به منطقه جلوگیری صورت خواهد گرفت.

گزارش ها میرسانند که با روی کار آمدن دونالد ترامپ به تعهدات خود در خصوص برجام با کشورهای ۱+۵ پایبند نمانده و با به وجود آوردن جنگ روانی  منافع ایران را به گروگان گرفته است در حالیکه ایران بربنیاد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود پایبند بوده است.

افزون بر این ترامپ  در اکتوبر سال ۲۰۱۷ پاییندی ایران را به کنگره اعلام نکرده و این کشور را متهم به رعایت ننمودن روح این توافق کرده و به نقض چندجانبه این توافق اشاره کرد.

در همین حال کنگره حق داشت در این مورد تصمیم گیری کند اما خاموشی اختیار کرد و ترامپ دوباره به چاه حفر نموده خود افتاد و با خشم تمام تصمیم گرفت تا برای آخرین بار تحریم های هسته ای علیه ایران را تمدید کند.

این در حالی است که ترامپ بعد از اعمال آخرین تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران تصمیم اش در مورد برجام را به تاریخ ۲۲ ثور سال روان  اعلام میکرد اما شب گذشته در توئیتر خود نوشت که فردا سه شنبه ۲ بعد از ظهر به وقت آمریکا تصمیم اش را اعلام میکند

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *