بمب های خوشه ای سعودی باعث مرگ ۱۰۵ یمنی شده است

در آستانه نشست ژنو اعلام شد: بمب‌های خوشه‌ای جت های جنگی سعودی در یک سال گذشته بیش از ۱۰۵ غیر نظام یمنی قربانی گرفته است.

بنیاد تامسون رویترز در گزارشی از لندن به نقل از “ائتلاف بین المللی علیه بمب خوشه‌ای” نوشت، این سلاح‌های غیرمتعارف که هم از هوا و هم از طریق تجهیزات نظامی روی زمین پرتاب می‌شوند، پس از انفجار اولیه به صدها بمب کوچکتر تقسیم شده و محوطه بزرگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این بمب‌های کوچکتر در برخی مواقع در سطح زمین باقی مانده و از آنجا یافتن آنها دشوار است، می‌توانند مدت‌ها پس از پایان درگیری‌ها مانند ماین عمل کرده و جان غیرنظامیان را بگیرند؛ و به دلیل ظاهر کوچک و شبیه به اسباب بازی آنها، کودکان بخصوص در معرض خطر بالایی قرار می‌گیرند.

در گزارش “گروه ناظر بر ماین و مهمات خوشه‌ای”، با بیان این که بیش از ۱۰۵ غیر نظامی یمنی  که بیش از یک سوم آنها کودک بودند ،در سال گذشته میلادی در اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای جت های جنگی سعودی جان خود را از دست دادند، گفته شده است که آمار واقعی قربانیان می‌تواند به مراتب بیشتر از این باشد.

این گزارش پیش از ششمین نشست کشورهای عضو کنوانسیون منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای، که قرار است از پنجم تا هفتم سپتامبر (۱۵ تا ۱۷ ماه سنبله) در ژنو سوئیس برگزار شود، منتشر شده است. با پیوستن هفت کشور دیگر به این کنوانسیون، که از سال ۲۰۱۰ اجرایی شد، تعداد کشورهای امضاکننده به ۱۱۹ رسید.

در این گزارش اشاره‌ای به آمار قربانیان بمب‌های خوشه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشده است. اما گفته شده از مجموع ۴۱۷ قربانی سال گذشته در جنگ های مختلف بیش از  ۱۰۵ نفر غیر نظامی که اغلب کودک هستند توسط بمب های خوشه ای سعودیها در یمن  کشته شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *