بررسی روابط تسلیحاتی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا با نگاهی به ده شرکت برتر نظامی جهان

تعاملات تسلیحاتی و نظامی عربستان سعودی با شرکت‌های نظامی برجسته دنیا که عمدتا آمریکایی می‌باشند، به عنوان بخشی از دلایل اتفاقات کنونی خاورمیانه ارزیابی می گردد. چرا که عربستان سعودی در سال های اخیر به طور گسترده اقدام به خرید پیشرفته ترین تسلیحات از برترین شرکت های نظامی جهان کرده و قصد دارد با تبدیل شدن به یکی از قدرت های نظامی منطقه خاورمیانه، معادلات سیاسی این منطقه را به نفع خود تغییر دهد.

این مقاله به دنبال بررسی روابط عربستان و آمریکا در حوزه قراردادهای نظامی عربستان با برترین شرکت های تسلیحاتی ایالات متحده با چارچوب نظری نهادگرایی نئولیبرال است و اهداف و نتایج اقتصادی این معاملات تسلیحاتی از جنبه های گوناگون مورد پژوهش قرار می گیرد.

شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی با وجود رکود اقتصادی سال‌های اخیر به منظور پیشگیری از ورشکستگی احتمالی در صدد کسب درآمد از کشورهای دیگر برآمده‌اند و عربستان با تخصیص ده‌ها میلیون دالر به خرید تسلیحات، تا حد قابل توجهی موجب احیای اقتصادی شرکت‌های طرف قرارداد گردیده است.

تغذیه تسلیحاتی گروه‌های تروریستی تکفیری داعش در جنگ‌های سوریه و عراق از دیگر عوامل افزایش مخارج تسلیحاتی عربستان به منظور قدرت نمایی این کشور در خاورمیانه بوده است. به ویژه که مذاکرات هسته‌ای و برجام نیز موجب تحریک عربستان در این رقابت تسلیحاتی و قدرت‌نمایی منطقه‌ای گردیده و با جنگ افروزی این کشور در یمن و ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای همسو با ایران شدت یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *