انتقاد ترکی الحمد، از مخالفان رژیم اسرائیل

ترکی الحمد نویسنده لیبرال سعودی در پیامی تویتری به انتقاد از مخالفان رژیم اسرائیل پرداخت!

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ترکى الحمد ادیب و رمان نویس مشهور سعودى است که به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت های لیبرال در کشور عربستان سعودی بشمار می آید و طی سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ استاد علوم سیاسی دانشگاه ملک سعود بود.

الحمد روز گذشته در تویتر خود چنین نوشت: “من واقعا تعجب می کنم چرا ما اینقدر اشغال فلسطین توسط اسرائیل را محکوم می کنیم ولی وقتی نام اندلس می آید به آن دوران افتخار می کنیم. آیا فتح اندلس (اسپانیا) توسط مسلمانان هم نوعی اشغال گری نبود که مردم این سرزمین به آن پایان دادند؟ چرا اشغالگری فقط برای ما پسندیده است؟”

این پیام بازخورد بسیاری داشته و مخاطبان، عملکرد مسلمانان هنگام ورود به اندلس را با عملکرد اسرائیلی ها هنگام اشغال فلسطین مقایسه کرده و خاطرنشان کرده اند که مردم اندلس از ظلم شاهان خود، به مسلمانان پناه آورده بودند و از این تغییر استقبال کردند، مسلمانان نیز تغییری در دموگرافی این منطقه نداده و تسامح و صلح را به این سرزمین هدیه کردند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۲ وزارت کشور عربستان ترکی الحمد را به دستور محمد بن نایف و به دنبال شکایت یک مؤسسه دینی بازداشت کرد. زیرا الحمد در تویتر خود به انتقاد از اسلامگرایان تندرو پرداخته و آنان را “نازی های عصر جدید” خواند و نوشت : «اینان خوانش افراطی و متفاوتی از “پیام محبت رسول مکرم اسلام” ارائه می دهند.»

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *