اردوغان: کسانیکه خودشان تسلیحات هسته ای دارند حق ندارد دیگران را تهدید کنند.

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به گفته های تهدید آمیز پمپئو علیه ایران به روز دوشنبه ۳۱ ثور ضمن تهدید دانستن کشورهای که کلاهک هسته ای دارند برای منطقه و جهان از خروج غیرقانونی ترامپ از توافق برجام انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم افطاری به مناسبت ماه مبارک رمضان طی سخنرانی گفت کشورهای که بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته ای دارند تهدید جدی برای جهان هستند اردوغان با اشاره به تعداد کل کلاهک های هسته ای افزود بیشتر این تسلیحات در اختیار ایالات متحده آمریکا و روسیه قرار دارد.

او در این مراسم با بیان اینکه خاورمیانه باید از وجود سلاح های هسته ای پاک شود با اشاره به تهدیدات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا  نسبت به ایران تصریح کرد چرا کشورهای که خود دارای سلاح های هسته ای هستند دیگران را تهدید میکنند اگر صادق باشیم و صادقانه عمل کنیم کشورهای که تسلیحات هسته ای در اختیار دارند و از این تسلیحات به عنوان تهدید استفاده میکند در جامعه بین المللی هیچ اعتباری ندارند.

اردوغان همچنان افزود ترکیه طرح دوباره موضوعات جهانی از جمله توافق برجام  با ایران را که حالا کنار گذاشته شده است را نمیپذیرد و از نظر ما اینکه دیگر عضوهای شریک در این توافق در عدم حضور آمریکا روی توافق برجام پایبند وفادار میماند قابل اهمیت و اقدام مثبت است.

ترکیه در حالی به گفته های وزیر خارجه اردوغان واکنش نشان میدهد که روز دوشنبه ۳۱ ثور مایک پمپئو با پشتیبانی از تصمیم خروج ترامپ از برجام ۱۲ شرط را برای توافق جدید با ایران ارایه کرد که برخی کشورها  به شمول ایران به این اقدام پمپئو واکنش نشان دادند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *