اردوغان : شهر قدس هنوز هم پایتخت فلسطین است

رئیس جمهور ترکیه طی مراسم در لندن تاکید کرد که با تمام کوشش های که برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل صورت گرفت شهر قدس هنوزهم پایتخت فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرگزاری اناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم با حضور دانشجویان در لندن روز گذشته در واکنش به اقدام انتقال سفارت خانه آمریکا آز تل آویو به قدس گفت که ۱۲۸ کشور علیه این اقدام آمریکا در مقر سازمان ملل متحد رای دادند.

اردوغان افزود آنعده از کشورهای که به دعوت ترامپ در مراسم افتتاحیه جواب مثبت داده اند کشورهای هستند که در تماس تیلفونی مکرر به آنها وعده کمک های مالی از سوی واشنگتنن داده شده است او تاکید کرد قدس پایتخت کشور فلسطین است و ما به عنوان عضوی از جهان اسلام آنرا همانگونه که  هست میپذیریم.

رئیس جمهور ترکیه در جریان از سخنانش با اشاره به بحران مهاجراتی اشاره نموده گفت بحران سیل آسای مهاجران سبب شد تا چهره واقعی برخی از کشورها که زیر آرایش پنهان بود و گاه گاهی ما را در مورد حقوق بشر موعظه میکرد آشکار گردد.

و این در حالی است که ترکیه از یکی از سخت ترین آزمون ها در۲۵ سال گذشته با سر بلندی بیرون آمد درحالیکه  اکثریت کشورها که داد از دموکراسی میزدند در این آزمون شکست خوردند.

اردوغان تصریح کرد دوره که جهان در آن میچرخد خالی از مشکلات و چالش ها نیست، ما مسوولیت کسانی که بابت این تغییر بیشتر متاثر میشوند را به عهده داریم برخی از کشورهای برادر ما مانند سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و یمن که دچار تقسم قدرت های امپریالیسم شده اند و بدبختانه مسلمانان هنوزهم بهای این تلاش خونین با هدف کنترول ذخایر زیر زمینی و نفت را می پردازد.

اوهمچنان با اشاره به کسانیکه درپی پناهگاه وارد کشورهای اروپایی شدند و حالات را دیدند که هرگز تصور نمیکردند آنها شاهد نژاد پرستی، اسلام ستیزی، بیگانه هراسی و غیره در جای بودند که خودشان را مهد دموکراسی میپنداشتند گفت کشورهای اروپایی مهاجران آسیایی و آفریقایی را تهدید برای خودشان میدانند اما ۱۳ میلیون سوری بدون هیچ دغه دغه ای در ترکیه ساکن هستند.

رئیس جمهور ترکیه طی این مراسم در لندن از فعالیت های بنیاد تورکن و پشتیبانی آن از ترکیه برای پیشرفت همکاری با سازمان های مردمی و جوامع مسلمانان در انگلیس اظهار قدردانی نموده گفت آرزو دارد روابط میان ترکیه وانگلیس بعد از این سفر مستحکم تر شود.

اردوغان در حالی واکنش خود در مورد افتتاحیه سفارت در قدس اعلام کرد که روزگذشته اکثر کشورها به شمول اتحادیحه اروپا با رد دعوت نامه ترامپ این مراسم را تحریم نمودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *