آمریکا قصد دارد که در انتخابات ترکیه دخالت کند

ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان در مقاله جدید خود به روزنامه ینی بیرلیک نوشته است آمریکا از چندی بدینسو تلاش دارند که در انتخابات زود هنگام ترکیه مداخله کنند و نتایج این انتخابات را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از روزنامه ینی بیرلیک ایلنور چویک که در مقاله با عنوان آمریکا از الان برای قصد سایه افگنی در انتخابات را دارد در روزنامه ینی بیرلیک نوشته است دیده میشود که غربی ها از شیوه های مختلف میخواهند روی انتخابات ترکیه تاثیرگذارند و بخاطر رسیدن به این امر با برخی از جریانات در داخل ترکیه همدست شده اند.

او بیان کرد در حال حاضر از یک سو گروه های مخالف دولت ترکیه در انتخابات خلل ایجاد مینمایند  وشکست در این انتخابات را قطعی میدانند از سوی دیگر غربی ها به خصوص آمریکایی ها که با جریاناتی در داخل ترکیه نیز همکاری مینمایند و در عین حال آمریکایی های از انتخابات زود هنگام ترکیه نگران هستند زیرا در این شرایط فوق العاده گروه های دست پرورده آنها همچو گولن دیگر نمیتواند در انتخابات نفوذ کنند و تاثیر گذار باشند.

او تاکید نمود که آمریکا مخالف اوضاع فوق العاده در ترکیه است تا بتواند به آراء مردم دست زده و عوامل خود را وارد مجلس کند و به این ترتیب باز فضای تکرار فاجعه ۱۵ جولای سال ۲۰۱۵ را مساعد سازد.

در همین حال هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتخابات ترکیه هفته گذشته اظهار داشت که اوضاع فوق العاده ترکیه باید تمدید گردید و ما شدیدا نگران برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه در ترکیه هستیم.

درعین حال حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اظهار داشت که تمام انتخابات های صورت گرفته در ترکیه در یک فضای دموکراتیک، شفاف و آزاد بوده  و تغیرات قانونی اساسی در سال گذشته تحت شرایط فوق العاده ثابت کننده این ادعا است که نمیشود نادیده گرفت.

او اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص برگزاری انتخابات زود هنگام ترکیه تحت اوضاع فوق العاده را پیش داوری مبنی برانتخابات دانست که هنوز برگزار نشده است.

به گزارش رسانه ها رجب طیب اردوغان  رئیس جمهور ترکیه پس از برگزاری نشست مشترک با دولت باغچه‌لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه  که طرح برگزاری انتخابات زود هنگام را داده بود اعلام کرد که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ترکیه «۱۷ ماه» زودتر از موعود تعین شده برگزار خواهد شد.

قبل از این اعلام برگزاری انتخابات زود هنگام در ترکیه قرار بود این انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در ترکیه به تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۹ برگزار گردد.

بربنیاد برخی نظر سنجی ها که توسط رسانه های نزدیک دولت ترکیه منتشر شد

حزب حاکم ۵۵ درصد شانس پیروزی دارد  در نظرسنجی موسسات غیر وابسته به حاکمیت نشان داده است که امکان به مرحله دوم رفتن انتخابات ریاست جمهوری  وشکست  این حزب خواهد بود.

در همین حال  یک لیست منتشر شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه فهرست نهایی ۱۰ حزب مجاز برای حضور در انتخابات اعلام شد که قرار ذیل است.

۱ ـ حزب عدالت و توسعه(AK Parti)
۲ ـ حزب ترکیه مستقل(BTP)
۳ ـ حزب همبستگی(اتحاد) بزرگ(BBP)
۴ـ حزب جمهوری خواه خلق(CHP)
۵ ـ حزب دموکرات(DP)
۶ ـ حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)
۷ ـ حزب نیک(IP)
۸ ـ حزب حرکت ملی(MHP)
۹ ـ حزب سعادت
۱۰ ـ حزب وطن

گفته مشود بربنیاد تاریخ انتخابات ترکیه قرار است انتخابات محلی این کشور نیز به تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۱۹ برگزار شود.

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *