عبدالله: دلیل بی ​نتیجه بودن سفر پمپئو مشخص است

رئیس​جمهور دولت همه​شمول می​گوید که دلیل بی​نتیجه بودن سفر وزیر خارجه امریکا به کابل و تلاش​های رهبران سیاسی برای حل مشکل افغانستان مشخص است: «یک طرف بر موضع خود پافشاری دارد.»

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتور عبدالله عبدالله در نشست خبری امروز (۷حمل) در سپیدار اظهار داشت که سفر مایک پمپئو در شرایط بحرانی «کرونا»، نشان دهنده​ی اهمیت افغانستان برای امریکا است.

وی اظهار داشت: «در ملاقات با ما، آقای پمپئو اظهار کرد که به قصد میانجیگری نیامده؛ بل جداً تأکید بر حل فوری بحران سیاسی – انتخاباتی دارد».

عبدالله گفت که وزیر خارجه امریکا با فورمول نیامده بود؛ اما رهبران سیاسی افغانستان مسوولیت دارند که برای بحران راه‌حل پیدا کنند.

رئیس​جمهور دولت همه​شمول به نقل از پمپئو افزود: «اگر راه​حل پیدا شود، ما (امریکا) کمک‌های خود را ادامه می‌دهیم، در پروسۀ صلح کار را با جدیت دنبال می‌کنیم و در مقابله با تروریزم در کنار مردم افغانستان می‌مانیم».

به گفته وی، وزیر خارجۀ امریکا تأکید داشت که در شرایط بحرانی کنونی، به ویژه بحران ناشی از کرونا، باید فوراً راه​حل سیاسی برای مشکل افغانستان پیدا شود و به مشکلات افزوده نشود، چون این بحران بالای امنیت ملی امریکا، پروسۀ صلح و سلامت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تأثیر دارد.

موصوف همچنین تصریح کرد که قبل از سفر پمپئو به کابل، شخصیت‌های ملی از جمله حامد کرزی و استاد سیاف؛ کوشش‌هایی را به راه انداختند که به نتیجه نرسید.

از دید عبدالله «دلیل نتیجه ندادن این تلاش​ها مشخص است و یک طرف (تیم دولت​ساز) بر موضع خود پافشاری داشت. مشکل ما شخصی نیست و با انعطاف یک جانبه حل نمی‌شود».

وی افزود که بعد از ۲۵ سال جنگ با طالبان؛ حالا خواستار صلح هستیم و این بدین معناست که جنگ، کشمکش و منازعه راه​حل نیست.

این اظهارات در حالی صورت می​گیرد که وزارت خارجه امریکا بعد از سفر بی​نتیجه مایک پمپئو، اعلام کرد که یک میلیارد دالر از کمک​های امریکا به افغانستان کاهش می​یابد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *