تاکید ترامپ بر لغو توافق دوجانبه آمریکا- کوبا

رئیس جمهور منتخب آمریکا تهدید کرد که اقدامات دولت اوباما برای عادی سازی روابط دوجانبه با کوبا را خاتمه می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از سی اِن اِن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا روز دوشنبه تهدید کرد که اقدامات دولت اوباما برای عادی سازی روابط دوجانبه میان آمریکا و کوبا را خاتمه خواهد داد.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: چنانچه کوبا برای دستیابی به توافقی بهتر به نفع مردم کوبا، شهروندان کوبایی/ آمریکایی و آمریکا رغبتی نشان ندهد،‌ من به توافق [کنونی] پایان خواهم داد.

این تهدید ترامپ در حالی مطرح می شود که «فیدل کاسترو» رهبر انقلابی کوبا شنبه گذشته در سن نود سالگی درگذشت.

به نظر می رسد که رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد از روند گذار سیاسی در کوبا- که احتمالاً به واسطه حضور رائول کاسترو با سهولت بیشتری انجام خواهد شد- به مثابه فرصتی برای انجام مجدد مذاکرات پیرامون شرایط و چارچوب ایجاد روابط حسنه میان «واشنگتن- هاوانا» بهره گیرد.

این در حالی است که «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید اواخر روز دوشنبه اظهار داشت که مرگ فیدل کاسترو- رهبر انقلابی کوبا- بر تلاش دولت آمریکا برای عادی سازی روابط میان دو کشور تأثیری نخواهد داشت.

ارنست ضمن دفاع از سیاستهای دولت اوباما در قبال کوبا گفت که این امر محققاً بر فعالیتهای صورت گرفته به فرمان فیدل کاسترو سرپوش نخواهد گذاشت.

گفته می شود دونالد ترامپ در ماه اکتبر در یک کارزار انتخاباتی در شهر «میامی» مذاکرات دولت اوباما با دولت کوبا را «یک توافق بسیار ضعیف» خواند و اظهار داشت که در صورت عدم تحقق تقاضاهایی همچون «اعطای آزادی سیاسی و مذهبی به مردم کوبا و آزاد شدن زندانیان سیاسی»، توافق مذکور را لغو خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *