تنش در روابط ریاض-قاهره تا کجا پیش می رود؟

کمتر از دو ماه قبل هنگامی که شرکت نفتی آرامکوی عربستان از قطع صادرات محصولات نفتی خود به مصر خبر داد، برخی ها از جمله سعودی ها تلاش کردند تا موضوع را موقتی و ناشی از اشکالات فنی اعلام کنند اما روشن بود که در سایه حجم انبوهی از عوامل تنش آفرین میان دو کشور، این اقدام پاسخ تنبیهی ریاض به سیسی به دلیل مواضع او در قبال سوریه بود.

عربستان روز گذشته به دومین ماه قطع صادرات نفت به مصر ادامه داد تا نشان دهد همه ادعاها درباره اقدامات تنبیهی سعودی ها علیه مصر درست بوده است و ریاض به دنبال انتقام گیری است.

مصری ها که با بحران بزرگ سوخت در داخل مواجه هستند و اعتبار آن ها به دلیل تبعیت از ریاض خدشه دار شده است، اکنون می کوشند در یک بی اعتنایی آشکار به عربستان، کسری نفت خود را از جایگزین های دیگر تأمین کنند.

بازار بین المللی، عراق و لیبی از جمله این جایگزین ها هستند و زمزمه هایی ضد و نقیض از تلاش مصر برای ارتباط با ایران در این خصوص نیز شنیده می شود. ادعایی که اگر صحت داشته باشد به تنش بیشتر روابط دو طرف و خشم سعودی ها منجر خواهد شد.

از این رو آشکار است که روابط قاهره و ریاض به طور جدی آسیب دیده است و تحولات مثبت در مناسبات قاهره با مسکو و دمشق نشان می دهد که مصری ها به طور جدی از تکیه بر اردوگاه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به رهبری سعودی ها ناامید شده اند و به دنبال یافتن متحدان مطمئن تری هستند. علاوه بر آن باید در آینده نزدیک شاهد افزایش اقدامات انتقام جویانه دو کشور در عرصه های سیاسی و دیپلماسی باشیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *