چگونه از «۱میلیون» امضای مردم هرات سوء استفاده شد؟

در ماه اسد سال روان، ادارۀ محلی هرات به پیشواز سالروز استرداد و استقلال افغانستان، پروسۀ جمع آوری یک میلیون امضا روی یک پرچم بزرگ برای حمایت از نیروهای امنیتی را آغاز کرد.

امضا به حمایت از نیروهای امنیتی توسط محمد آصف رحیمی، والی هرات آغاز شد و سپس پارچه‌های این پرچم به نقاط مختلف شهر گذاشته و از مردم خواسته شد که روی آن امضا کنند. این کار توسط کمیسیونی که از سوی ولایت زیر نام – کمیسیون برگزاری از ۲۸ اسد – تشکیل شده بود آغاز و اجرایی شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی ادارۀ محلی هرات گفته بود که می‌خواهند با جمع آوری یک میلیون امضا به حمایت از نیروهای امنیتی «حماسۀ ملی» رقم بزنند.

در حدود ده روز (بیشتر یا کمتر) یک میلیون باشنده هرات روی این پرچم امضا کردند و آنرا دوباره به ادارۀ محلی تسلیم دادند.

اما جالبی کار از جایی شروع می شود که این یک میلیون امضا جمع آوری می شود؛

درست چند روز پس از ختم این پروسه خبرهایی رسید که یک میلیون امضا به حمایت از نیروهای امنیتی را به «حمایت از دولت وحدت ملی» جا زده و آنرا به ارگ ریاست جمهوری فرستادند و این پرچم دیروز در یک مراسم ویژه رسماً به ارگ ریاست جمهوری و اشرف غنی سپرده شد.

در صفحۀ ارگ آمده که ناصر گلرانی – کسی که پرچم را به کابل برده – گفته است که  مردم ولایت هرات با فرستادن این پرچم از رئیس جمهور و حکومت وحدت ملی حمایت شان را اعلام کردند.

رئیس جمهور غنی همراه با خانمش نیز روی این پرچم امضا کرده و از حمایت باشندگان هرات ابراز قدردانی کرد!

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز در صفحه فیسبوکش نوشته است که این امضا به حمایت از نیروهای امنیتی و «برنامه های حکومت وحدت ملی» جمع آوری شده است.

چشم دید من که شاهد پروسۀ جمع آوری امضا بودم، حمایت از دولت وحدت ملی در آن واقعیت ندارد.

در آغاز این پروسه تمامی گزارش های که نشر شده در آن از حمایت دولت سخن نرفته و سخنگوی ادارۀ محلی هرات هم در تمامی مصاحبه هایش گفته بود که امضا به حمایت از نیروهای امنیتی جمع آوری می شود.

یکی از پارچه های این پرچم در دانشگاه هرات گذاشته شده بود و کسانی که برای جمع آوری امضا موظف بودند از مردم می‌خواستند که «به حمایت از نیروهای امنیتی» امضا کنند. در جریان پروسۀ جمع آوری هیچ سخنی از حمایت دولتی وحدت ملی در آن مطرح نشده بود.

به ویژه آن زمان که دولت تحت تاثیر حملات مرگبار تروریستی کابل و پیشروی نیروهای مخالف دولت در ولایات قرار گرفته بود، مردم بیش از هر زمان دیگر از دولت وحدت ملی دلسرد و بیزار شده بودند.

آن روزها در همین هرات بارها اعتراضات گسترده‌ای راه اندازی شد و مردم این ولایت حتی خواستار استعفای رئیس جمهور و رئیس اجراییه بودند.

حالا پرسش اینجاست که چی کسی قصداً ازین اعتماد مردم سوء استفاده کرده است؟

اینجا بحث اعتماد یک میلیون شهروند مطرح است. شاید حمایت از دولت کار ناشایستی نباشد، اما یقیناً سوء استفاده از اعتماد مردم کار به شدت کار غیر اخلاقی و غیر قانونی است.

هرچند ازین موضوع چندین ماه می‌گذرد اما ظاهراً امروز کسانی به شمول حکومت وحدت ملی و رئیس جمهور ازین جعل امتیاز دریافت کردند.

امیدوارم این موضوع بازتاب یابد و رسانه‌ها این جعل و سوء استفاده از اعتماد و رای مردم را آشکار بسازند تا کسانی که دست به این جعل و تقلب زده‌اند سیاه روی شوند.

 

حمید فرهادی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *