چرا جنرال دوستم را نمی‌گذارند که به افغانستان بیاید؟

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و یکی از تاثیرگذارترین افراد در شمال افغانستان است، دوستم رهبر اوزبیک‌ها و ترک‌تبارهای افغانستان و تنها مردم که پارچه، پارچه نشده اند قوم اوزبیک است و حال هم منتظر صدای جنرال دوستم استند.

جنرال دوستم همواره منافع مردم خود را بر منافع شخصی خود ارجیت داده است و همین سبب شده است که مردم به او لقب «دوستم پادشاه» را بدهند و ظاهراً در شمال افغانستان و خصوصاً در میان اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها حیثیت پادشاه را دارد.

جنرال دوستم در طول هفده سال بارها از سوی حکومت‌ها مرکزی به حیث مهره استفاده شده است چه از سوی حامد کزری و چه از طرف اشرف غنی؛ جنرال دوستم در تکت انتخاباتی تحول و تداوم با اشرف غنی یکجا پیش رفت و اگر از حق نگذریم، جنرال نمی‌بود حال وضع یک چیز دیگر می‌بود.

اشرف غنی مردم‌داری جنرال دوستم را دیده بود و بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی جنرال دوستم قلدرمآبانه حرکت می‌کرد و چند بار با گروه تروریستی طالبان درگیر شد و آنها را شکست داد.

سفرهای معاون اول ریاست جمهوری به روسیه یکی دیگر دلایل بود که توجه آمریکا را به خود جلب کرد و همین سبب شد که پروند احمد ایشچی باز شود و این پرونده سبب شد که جنرال دوستم تقریباً یک سال می‌شود در کشور ترکیه به سر می‌برد، در حالی که معاون اول ریاست جمهوری است، برایش اجازه ورود به کشور نمی‌دهند.

در همین حال گفته می‌شود که جنرال دوستم چند بار برای آمدن به افغانستان تلاش کرده است اما هر بار کشورهای دخیل در قضایای افغانستان مانع آمدن این جنرال به افغانستان شدند.

در رسانه‌ها هرازگاهی خبر از آمدن جنرال دوستم سر زبان‌ها می‌شود اما دوباره این بحث خاموش می‌شود، جنرال دوستم از نگاه شخصیتی یک آدم جنگجو، قلدر و یک دنده است و با حفظ این همه ویژگی‌ها وی یک آدم غیر قابل پیشبینی است و این همه سبب شده است که حکومت و خارجی‌ها از آمدنش هراس داشته باشند.

خارجی‌ها از این می‌هراسند که اگر جنرال دوستم به افغانستان بیاید و به شمال برود، بی گمان که با گروه تروریستی داعش جنگ می‌کند و می‌دانند که آن‌ها را شکست هم خواهد داد؛ اما این پروژه ناامنی شمال که بخاطر آوردن فشار بر روسیه طرح ریزی شده است را نمی‌خواهند این طور ساده خراب کنند.

دولت بخاطر از آمدن جنرال دوستم می‌هراسد که اگر معاون اول حکومت برگردد و به صف اپوزیسیون بپیوندد، نشود که کار دولت یکسره و این ترس را کشورهای دخیل در قضایای افغانستان نیز دارند؛ چرا که جنرال دوستم روابط سیاسی خوب با اوزبیکستان دارد و شاید هم با روسیه روابط خوب داشته باشد و این سبب می‌شود که منافع آمریکا از سوی دوستم در افغانستان تهدید شود.

این در حالیست که چند روز می‌شود بعضی از رسانه‌ها از آمدن جنرال دوستم خبر می‌هند و افراد نزدیک جنرال دوستم نیز می‌گویند که رییس جمهور غنی و جنرال دوستم به توافق رسیده اند و شاید در آینده‌ها نزدیک به افغانستان بیاید اما باور مردم از شنیدن خبر برگشتن جنرال دوستم کنده شده است.

به باور من جنرال دوستم اگر تعهد بسپارد که به صف اپوزیسیون نمی‌پیوندد و روابط خود را با کشورهای مخالف منافع آمریکا کم بسازد شاید امکانات برگشتن جنرال دوستم را فراهم کنند؛ اما با این همه تعهدات هم هراس دارند که این جنرال بانفوذ و با نفوس غیر قابل پیشبینی اگر کاری کند، کی باید پاسخ بدهد و چطور این جنجال را جمع خواهند کرد.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *