پیام صلاح الدین ربانی به مناسبت ٨ مارچ، روز جهانی زن

هشتم مارچ روز جهانی زن را به همه زنان رنج دیده افغانستان تبریک می گویم و آرزو دارم که به مرحله ای از پیشرفت برسیم که، هیچ فردی از جامعه به دلایل و انگیزه های مختلف، از جمله به خاطر جنسبت مورد تبعیض قرار نگیرد.
وضعیت زنان افغانستان به دلایل باورهای سنتی در جامعه، وضعیت مطلوب نبوده و در کنار ستم نظام اجتماعی بر زنان، در جریان چهار دهه جنگ تحمیلی نیز حقوق اساسی زنان افغانستان بیشتر از دیگران نقض شده است.
در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در وضعیت زنان افغانستان به وجود آمده است، اما این پیشرفت ها کافی نیست و دست یابی زنان به حقوق کامل اساسی و ارتقای جایگاه آن ها در همه سطوح جامعه، تنها با شعار و کارهای نمادین میسر نیست، بلکه باید در این راستا چند کار بنیادین ذیل صورت گیرد:
· توجه ویژه به آموزش زنان نه تنها گام اصلی در راستای توانمندسازی آن ها است، بلکه می تواند سنگ بنایی توسعه فردای جامعه ما باشد. با توجه ویژه به آموزش دختران و تبدیل کردن آن به یک نهضت ملی، نصف نفوس و ظرفیت باالقوه کشور به سرمایه با ارزش ملی، بدل می شود که برای فرداهای روشن ما ارزش حیاتی دارد؛
· گام دوم برای تقویت جایگاه زنان در جامعه افغانستان، آغاز جنبش ضد تبعیض جنسیتی از داخل خانواده است. در این راستا مادران و پدران مکلفیت دارند تا با برخورد مساویانه و بدون تبعیض با فرزندان دختر و پسر خویش، در جهت ریشه کن کردن دیدگاه های نادرستی که زنان را انسان های ناتوان و طفیلی در جامعه تعریف می کنند، بیشتر از هر برنامه دیگری سودمند واقع شوند؛
· علمای اسلامی، دانشمندان و روشنفکران جامعه نیز مکلفیت دارند تا در جهت آگاهی دهی عمومی از حقوق اساسی اسلامی زنان و تغییر باورهای غیر اسلامی و زن ستیزانه در جامعه بیشتر از هر شعار و اقدامات نمادین دیگر مؤثر واقع شوند.
با این اقدامات بنیادین می شود فراتر از دست آوردهای شکننده، در نابودی تبعیض جنسیتی از جامعه و دست یابی زنان افغانستان به حقوق اساسی شان موفق شده و از وضعیت تأسفبار کنونی رهایی یافت.

صلاح الدین ربانی
وزیر امورخارجه و رئیس جمعیت اسلامی افغانستان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *