وزارت خارجه ایران: نیروهای ایرانی در حادثه غرق شدن پناهجویان افغانستان نقش نداشتند

با آنکه در روزهای اخیر، بحث غرق شدن شماری از پناهجویان افغانستان در دریای هریرود مطرح شده و واکنش های زیادی نیز به دنبال داشته؛ اما وزارت خارجه ایران با تاکید می گوید که نیروهای مرزی این کشور در حادثه رخداده، نقشی نداشته اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به تاریخ دوازدهم ثور گزارش هایی مبنی بر غرق شدن شماری از پناهجویان افغانستان در دریای هریرود و توسط مرزبانان ایران نشر شد.

این رویداد واکنش های جدی را به دنبال داشت.

وزارت خارجه ایران در اولین اقدام، رویداد را خارج از مرز این کشور و داخل خاک افغانستان عنوان داشت؛ اما وزارت خارجه کشور خواهان تحقیقات مشترک شد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شب گذشته به جزئیات این رویداد پرداخت.

وی اظهار داشت «این احتمال هست که در شب موردنظر نیز مانند گذشته، اتباعی از افغانستان قصد ورود غیرقانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته اند و برای احتراز از مواجه شدن با پاسگاه‌ های ایرانی، تلاش کرده اند از بخش هایی از رودخانه که نزدیک پاسگاه‌ های ما نیست عبور کنند.»

به گفته وی، بر اساس گزارش های موجود، در این ایام رودخانه هریرود از جریان آب قابل توجهی برخوردار است و احتمال می رود این افراد چون به منطقه ناآشنا بوده و از شدت آب و عمق رودخانه بی خبر بوده اند، وارد رودخانه شده و دچار حادثه شده باشند.

موسوی تاکید کرد؛ احتمال دیگری که مطرح است اینکه این افراد در شاخه‌ های فرعی هریرود در داخل خاک افغانستان گرفتار آب شده و در بخش مرزی هریرود از آب گرفته شده باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح نمود: «بخصوص که هیچ گونه جسدی از اتباع افغان در ساحل ایران مشاهده نشده که با توجه به وضعیت توپوگرافی رودخانه که شیب آن به سمت ایران است؛ احتمال وقوع رویداد در هریرود را کم می ‌کند».

با آنکه وزارت خارجه کشور می گوید که از جانب ایرانی خواسته تا تحقیقات دو جانبه صورت گیرد؛ اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که بر اساس ترتیبات مندرج در ماده ۵ «قرارداد انتظامات مرزی ایران و افغانستان» ( قرارداد کمیساران سرحدی بین ایران و افغانستان) که از قریب به هفت دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۳۵ شمسی میان دو کشور برقرار است، در صورت وقوع هرگونه حادثه در محدوده مرزی، بنا به درخواست هریک از طرفین، مرزبانان دو طرف می‌ توانند از محل حادثه بازدید نموده و نسبت به بررسی مشترک اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید …

موسوی می گوید که تا این تاریخ (۲۲ثور)، علیرغم جنجال رسانه ای که در داخل و خارج از افغانستان براه افتاده است، درخواستی از سوی مرزبانان افغانستان مستقر در منطقه به مرزبان جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی مشترک حادثه واصل نشده است.

به گفته وی، نکته قابل توجه اینکه پس از جنجال برخی رسانه‌ ها، مرزبانان ایران برای شفاف سازی موضوع، طی دو نامه رسمی از مرزبان افغانستانی درخواست جلسه مشترک به منظور بررسی حادثه کرده اند، که متاسفانه این درخواستها که منطبق با قرارداد انتظامات مرزی ۱۳۳۵ است، تا این لحظه بی پاسخ مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که با این حال، دولت ایران کماکان آمادگی دارد علاوه بر تحقیقات جامع داخلی خود، در چارچوب قرارداد انتظامات مرزی ۱۳۳۵ این حادثه را با طرف مقابل مورد بررسی مشترک قرار دهد.

با این حال، وی تاکید کرد که به لحاظ واقعیات عینی، بر اساس گزارشهای تائید شده مرزبانان ایران، در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه تنها چنان واقعه ای رخ نداده و مواجهه ای از هیچ نوع میان نیروهای ایران با اتباع افغانستان رخ نداده، بلکه در آن زمان به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچگونه ورود اتباع افغانستان به خاک ایران ثبت نشده است.

موسوی تصریح کرد که در ماه ‌های اخیر، با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف دور نگاه داشتن مرزبانان از خطر ابتلا به این ویروس، بر اساس دستورهای ابلاغ شده مرزبانی، ایران هیچ اردوگاهی در مناطق مرزی به صورت دایر ندارد و هرگونه ادعاهایی از قبیل انتقال اتباع افغانستان به اردوگاه یا اجبار آنان به کار اجباری؛ از ریشه «غلط و دروغ» است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که طرح اتهامات بی بنیاد علیه نیروهای مرزی ایران، از سوی مقامات یا رسانه‌ های دولت های ثالث که سیاست همیشگی آنها بهره گیری از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران و کارشکنی در روابط خوب دو دولت همسایه بوده است، البته موجب تعجب و شگفتی نیست.

وی تاکید کرد: «ما به احترام همکاران افغان خود آمادگی داریم که با طرف افغانستان ملاقات و یافته‌ های خود را برای آنان تشریح نماییم تا هیچگونه سوءتفاهمی ‌بین دو دولت دوست و همسایه باقی نماند و همه جنبه‌ های این اتفاق غم انگیز روشن شود».

این در حالی است که هیئت حقیقت یاب دولت جمهوری اسلامی افغانستان در اولین اظهار نظر در مورد حادثه اخیر، در شهر هرات گفته بود که ۱۵ جسد تا هنوز ناپدید است و قرار است با طرف ایرانی در مشهد و تهران نشست های مشترک انجام شود.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *