هشدار معتراضان؛ اگر به خواسته های ما رسیدگی نشود دفتر یونما و حقوق بشر را خواهیم بست

معترضان ولایت های شمالی کشور در دهمین روز اعتراضات شان به حکومت هشدار داده می گویند که اگر به خواسته های شان رسیدگی نشود دفتر یونما و دفتر حقوق بشر را در این ولایات می بیدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هزاران تن از معترضان ولایت فاریاب برای  دهمین روز به جاده ها برآمده خواستار برگشت جنرال دوستم و رهایی نظام الدین قیصاری، شدند.

این معترضان هشدار میدهند اگر حکومت مرکزی به خواست های مشروع شان جواب مثبت ندهد، دفتر ولایتی حقوق بشر و یونما را در فاریاب بسته خواهند کرد.

مولوی گل احمد لطفی، رییس حج اوقاف فاریاب که به نمایندگی از معترضان صحبت می‌کرد گفت:« طبق قانون اساسی افغانستان،خانه هر شخص از تعرض مصوون است اما نیروهای کماندو به زور وارد منزل نظام الدین قیصاری شده چند تن از افراد او را کشته و زخمی کرده‌اند.

بشمرمل یعقوب، معاون جامعه مدنی این ولایت همچنان گفت: « اگر حکومت مرکزی به زود ترین فرصت به خواست های مردم جواب ندهد، دفتر یونما و حقوق بشر را در این ولایت میبندیم.»

از سوی هم گفته می شود معترضان با پافشاری به خواسته های شان بندر آقینه فاریاب، بندر حیرتان در مزار شریف، و بندر شیرخان در ولایت قندوز را بسته کرده‌اند.

معترضان همچنان می گویند که نیروی امنیتی در تاامن امنیت به آنان همکاری ندارند.

این در حالی است که ده‌ها تن از هواداران حزب جنبش ملی افغانستان، امروز در ولایت هرات به‌خاطر برگشت دوباره‌ی جنرال عبدا‌رشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رهایی نظام الدین قیصاری در نزدیکی ساختمان ولایت هرات گرد هم آمده و تظاهرات کردند.

این اعتراضان ۱۰ روز پیش در پی بازداشت نظاالدین قیصاری در فاریاب آغاز شد و دامنه این اعتراضات بعد از انتشار عکس های اجساد که گفته می شود مربوط به افراد نظام الدین قیصاری است که توسط نیروی کماندوی کشور لت و کوب و تیرباران شده است گسترده شد.

در حال حاضر دامنه این اعتراضات در چندین ولایت شمالی گسترش یافته است و معترضان چند شاهراه تحارتی را و دفتر کمیسیون مستقل انتخابات را مسدود کرده‌اند.

با این وجود معترضان می‌گویند که حکومت کنون به خواست هیچ پاسخ نداده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *