نی: به ۸۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران هیچ رسیدگی نشده است

دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) می گوید که از سال ۱۳۸۰ به این سو به بیش از ۸۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در کشور هیچ رسیدگی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نی امروز (۱۲عقرب) همزمان با «روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات» اظهار داشت که از سال ۱۳۸۰ بیش از ۱۵۰۰ پرونده خشونت علیه خبرنگاران نزد این نهاد ثبت شده است.

در خبرنامه نی آمده است که تنها به ۶۰ مورد از پرونده های خشونت علیه خبرنگاران از سوی نهادهای عدلی و قضایی فیصله شده است.

نی می گوید که حدود ۵۰ پرونده در جریان مراحل عدلی و قضایی قرار دارد؛ اما متباقی پرونده ‌ها یا بر اساس اصل مرور زمان از روند پیگرد عدلی و قضایی خارج شده یا به دلیل عقامت و یا عدم کشف، پرونده ها اصلاً بررسی نشده است.

بر اساس معلومات نی، بیش از ۸۰۰ مورد خشونت که شامل قتل، زخمی، بازداشت، لت و کوب، تهدید و توهین، حمله بر رسانه، سوء قصد و ربوده شدن از سوی طالبان و دیگر گروه‌ های تروریستی انجام شده؛ هیچ‌ گونه بررسی‌ ‌ای صورت نگرفته است.

در همین راستا، نی از حکومت می خواهد که اولویت اش باید در محاکمه کردن عاملان خشونت که در دستگاه حکومت کار می ‌کنند، باشد.

همچنین در جریان مذاکرات با طالبان، با عاملان خشونت که در میان طالبان و دیگر تروریستان است، معامله صورت نگیرد، حکومت افغانستان باید پاسخ بگوید که در میان ۵۰۰۰ فرد رها شده طالبان، عاملان خشونت علیه خبرنگاران نبوده است و حکومت باید عاملان خشونت علیه خبرنگاران که تحت عنوان افراد مسلح نامعلوم است را شناسایی و به پنجه عدالت بسپارد.

خشونت علیه خبرنگاران از جمله موارد و موانع در راه فعالیت خبرنگاران و رسانه ها در کشور بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *