نگاه عقده‌مندانه حکومت، شمال افغانستان را به چالش کشیده است

شماری از اعضای شورای ولایتی حوزه‌ی شمال افغانستان می‌گویند، نگاه عقده‌مندانه حکومت در برابر ولایت های شمالی افغانستان این حوزه را به چالش و به بُن بست کشیده است.

صبغت الله سیلاب معاون شورای ولایتی فاریاب در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، حکومت با رهبران شمال افغانستان روابط نیک و حسنه ندارد و این موضوع باعث شده است که حکومت در برابر ولایت های شمال افغانستان نگاه عقده مندانه داشته باشد.

معاون شورای ولایتی فاریاب می‌گوید، در این اواخر حملات خونین مخالفان مسلح دولت بالای نیروهای امنیتی افزایش یافته و در بخش های زیادی از ولایت شمالی این گروه ها حضور دارند؛ اما حکومت بخاطر سرکوب آنان راه‌کارهای قابل ملاحظه‌ی روی دست ندارد.

در عین حال محمد نور رحمانی ریس شورای ولایتی سرپل نیز از بدتر شدن وضعیت امنیتی این ولایت نگرانی می‌کند و می‌گوید، حکومت بر خواست ها و هشدارهای آنان تا هنوز توجه نکرده است.

آقای رحمانی می‌افزاید، حدود ۶۰ درصد خاک این ولایت در کنترول طالبان مسلح است و ممکن در سال پیشرو وضعیت امنیتی از این هم بدتر شود.

از سویی هم ولایت جوزجان زاده گاه جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و یکی از چهره های ضد طالبانی به شمار می‌رود، دست‌خوش نا آرامی های زیادی است و به گفته اعضای شورای این ولایت، گروه تروریستی داعش در دو (ولسوالی های درزاب و قوش‌تپه) حضور گسترده داشته و بر علاوه آن طالبان مسلح نیز در شماری از ولسوالی های این ولایت برای خود پای‌گاه ساخته اند.

سردی روابط حکومت با رهبران شمال افغانستان به زمانی بر می‌گردد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریس جمهوری، نزدیک به یک سال پیش پس از برگشت از جنگ با طالبان مسلح در ولایت فاریاب، به لت و کوب و تجاوز جنسی بالای احمد ایشچی متهم گردید و این “اتهام” چندی بعد به بیرون شدن معاون اول ریس جمهوری از کشور انجامید.

همچنان ۳ ماه پیش محمد اشرف غنی ریس جمهور کشور با صدور فرمانی عطامحمد نور را از سِمت ولایت بلخ کنار زد و به جای وی انجنیر محمد داوود را به حیث والی بلخ معرفی کرد.

جنرال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور، از افراد با نفوذ شمال افغانستان به حساب می‌روند و هزاران طرفدار در کنار خود دارند. پس از روی‌کار آمدن تنش ها میان این دو پایگاه بزرگ مردمی شمال با جانب حکومت وضعیت امنیتی ولایت های شمالی کشور رو به وخامت گرایید.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *