مذاکرات بین الافغانی؛ تاکید بر حفظ دستاوردها

رئیس شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرد که باید بر خشونت و جنگ پایان داده شود و صلح سراسری در کشور فراهم شود و طالبان هم تاکید کرد که مذاکرات را صادقانه پیش می برد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۲۲سنبله) نشست افتتاحیه مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان در دوحه پایتخت قطر با اشتراک هیئت افغانستان، هیئت طالبان، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، وزیر امور خارجه‌ قطر و ده‌ ها تن از نمایندگان عالی رتبه کشورهای دوست و متحد افغانستان دایر گردید.

در این مراسم، دکتور عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که با آغاز این گفتگوها دروازۀ جنگ، رنج و مصیبت مردم افغانستان بسته شده و درهای صلح و همزیستی باز شود.

وی تاکید کرد که هیئت افغانستان با نیت نیک برای تحقق صلح دایمی، مذاکرات و بحث‌ های صادقانه برای رسیدن به توافق جامع با طالبان در این نشست اشتراک کرده است.

عبدالله از طرفین خواست تا در این مرحله حساس، از فرصت استثنایی برای صلح استفاده مناسب صورت گیرد.

وی به نمایندگی از حکومت افغانستان تصریح کرد که خواهن آتش ‌بس بشردوستانه در کشور است تا با تحقق آن، کمک‌ ها و برنامه ‌های انکشافی در تمام بخش ‌های کشور عملی شده و مردم از آن مستفید شوند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی به صراحت گفت که «برگشت به گذشته برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.»

عبدالله به حفظ دستاوردهای ۱۹ ساله در کشور تاکید کرده و گفت: «امروز اجازه ندهیم تا بار دیگر فرصت از دست برود و جنگ به درازا بکشد».

وی اظهار داشت: «حفظ و توسعه دستاوردهای ۱۹ ساله ما را به یک نظام متکی به خواست مردم کمک می کند، صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و تحریک طالبان باعث ثبات در کشور می شود».

در این حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون دفتر سیاسی طالبان گفت که هیئت آنها این مذاکرات را صادقانه و با حوصله‌ مندی پیش خواهد برد.

وی از هر دو طرف خواست تا در بحث ‌ها دین اسلام و منافع افغانستان را در نظر گرفته و دستیابی به صلح، نباید به نفع افراد و گروه ها بیانجامد.

ملابرادر بر یک افغانستان مستقل، پیشرفته و آزاد تاکید کرده و تصریح کرد که کشور باید دارای یک نظام اسلامی باشد که در آن همه شهروندان، بدون هیچ تبعیضی زندگی کنند.

تاکید بر حفظ دستاوردهای اخیر

همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا از امروز به عنوان یک لحظه تاریخی برای افغانستان و منطقه یاد کرده و تاکید کرد که امریکا و شرکایش نمی خواهند افغانستان بار دیگر پایگاه تروریست های بین المللی و تهدیدی برای کشورهای جهان باشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا

وی افزود که برای نگهداشت از دستاوردهای انجام شده باید کارهای بیشتر و فداکاری صورت گیرد تا مذاکرات فعلی به صلح بیانجامد و هر دو طرف مسوولیت دارند در این راستا تلاش کنند؛ اما تنها نیستند و تمام جهان برای موفقیت شان همراهشان خواهد بود.

پمپئو تصریح کرد که امریکا طرفدار یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است.

وی در مورد مستقل بودن افغانستان گفت: «به این معنی است که نظام سیاسی را باید هر دو طرف بسازند و امریکا در آن مداخله نمی کند.

وزیر خارجه امریکا اظهار داشت که «امریکا به دنبال تحمیل نظام خود برای دیگران نیست» و شرایط به وجود آمده باید فصل آشتی و پیشرفت باشد نه آغازی برای آینده پر اشک و خون.

وی تاکید کرد که امریکا به مانند همیشه همکار جدی افغانستان است.

در عین حال، شمار زیادی از وزرای خارجه کشورهای جهان، دبیر کل سازمان ملل و دبیر کل ناتو بر حفظ دستاوردهای اخیر در افغانستان تاکید کردند.

آنها از هر دو طرف خواستند تا با استفاده از شرایط موجود برای تامین صلح سراسری در افغانستان استفاده کنند.

روند اصلی مذاکرات بین الافغانی نیز قرار است در روزهای آینده و در پشت درهای بسته پیگیری شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *