مدیریت نامناسب؛ عامل اصلی شیوع کرونا در افغانستان

بعد از شیوع کرونا در کشورهای همسایه افغانستان به ویژه ایران، شمار عمده ای از مهاجرین تصمیم به برگشتن گرفتند.

این روند از مرز ایران در برخی روزها تا نزدیک به ۱۵هزار تن رسید و در ابتدا هیچ اقدام جدی برای کنترول بیماری «کرونا» در مرز مشترک افغانستان با ایران روی دست گرفته نشد.

هرچند که از همان ابتدا هشدار داده شد که برخی از مهاجرین برگشته از ایران احتمال ابتلا به کرونا را دارند؛ اما گوش شنوایی در حکومت نبود و رهبران به دنبال حفظ قدرت و یا عزل و نصب نزدیکانشان در مقام های دولتی بودند.

شمار زیادی از مهاجرین در حال برگشت بودند و بعد از ثبت اولین مورد کرونا، مشخص شد که برگشت کننده گان از ایران مبتلا به کرونا بوده اند.

ثبت موارد کرونا در حال افزایش بود و اکثر آنها سابقه سفر به ایران را داشتند؛ اما گویا کار از کار گذشته بود و کرونا در حال «گردش اجتماعی» شد.

هشدارهای ابتدایی وزارت صحت عامه برای قرنطین هرات نیز کارساز نبود تا اینکه کرونا شروع به گردش اجتماعی کرد و بعد از زمزمه ها در مورد تمام شدن بودجه تعیین شده برای کرونا، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که تدابیر لازم برای مهاجرین برگشت کننده روی دست گرفته می شود.

در حکومتداری افغانستان متاسفانه که عملی شدن تصویب ها و فیصله های کابینه به دلیل «بروکراسی» ای که وزیر صحت عامه در مورد کرونا نیز اعلام کرد، زمان زیادی در بر می گیرد.

کابینه حکومت در نشست تازه خود طرح کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در مورد مدیریت بازگشت عودت ‌کنندگان از ایران به افغانستان و انتقال مصون عودت‌ کنندگان از مرزها به ولایت کشور را تایید کرد.

کابینه به سرپرست وزارت خارجه دستور داد تا در تماس تلیفونی با همتای ایرانی اش، نگرانی خود در مورد بازگشت عودت ‌کنندگان را شریک نماید.

غافل از اینکه پیش از این اقدام، دولت ایران اعلام کرده بود مهاجرین افغانستان مبتلا به کرونا در این کشور به صورت رایگان درمان می شوند و این رویکرد روند بازگشت از ایران را به خودی خود، کُند کرد.

تا عملی شدن فیصله کابینه در مورد مهاجرین برگشت کننده از ایران، خبر رسید که ده ها هزار تن از مهاجرین برگشت کننده از پاکستان از طریق مرزهای تورخم و چمن بدون تست کرونا وارد کشور شده اند.

پاکستان نیز از جمله کشورهای همسایه افغانستان است که موارد کرونا در آن زیاد است و احتمال اینکه شمار زیادی از مهاجرین برگشت کننده نیز مبتلا به این بیماری باشد به مانند مهاجرین برگشته از ایران، بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید…

این یعنی که فاجعه در پشت فاجعه و دولت در حال گفتن حرف های «مقبول»، «سنگین» و «زیبا»؛ اما با زمان زیاد برای عملی شدن آن.

از سوی دیگر، مردم هم یا به دلیل ناچاری و یا هم به دلیل بی توجه بودن، هشدارهای لازم برای قرنطین را جدی نمی گیرد و تجمعات همچنان در بخش های مهم کشور حتی شهرهایی که قرنطین شده اند، دیده می شود.

دولت به دلیل عدم مدیریت لازم که ناشی از زد و بندهای سیاسی است، نتوانسته به خوبی «کرونا» را به مانند بسیاری از موارد دیگر مدیریت کند و هر فاجعه ای که رُخ دهد، انگشت اصلی و اشاره به صورت دولت خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *