«لویه جرگه» در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان تصمیم می گیرد

رئیس جمهور در صحبت های بعد از نماز عید قربان خود اظهار داشت که «لویه جرگه» در مورد رهایی طالبانی که در فهرست ارائه شده این گروه هستند، تصمیم می گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، امروز (۱۰اسد) در نماز عید با حضور شماری از رهبران سیاسی و جهادی در ارگ ریاست جمهور حضور یافت.

رئیس جمهور در جریان سخنرانی به مناسبت عید قربان اظهار داشت که در پاسخ به آتش بس طالبان، امر رهایی ۵۰۰ زندانی دیگر این گروه را نیز صادر کرده است.

به گفته وی، در میان این ۵۰۰ زندانی که طی چند روز آینده آزاد می‌شوند ترکیب اقوام و ولایات در نظر گرفته شده که با آزادی آنان شمار مجموعی زندانیان طالبان به ۵۱۰۰ نفر می ‌رسد.

در عین حال، رئیس جمهور غنی تاکید کرد که در لیست ارائه شده از سوی طالبان، ۴۰۰ زندانی است که در مورد رهایی آنان وی بر مبنای قانون اساسی و قانون جزا، صلاحیت ندارد.

آقای غنی افزود: «اما این بدان معنی نیست که ما بخاطر رهایی تمامی این زندانیان پاسخ منفی بدهیم. من باید با ملت مشورت کنم و دربارۀ سرنوشت ۴۰۰ زندانی متذکره، لویه جرگه مشورتی را دعوت مینمایم، تا بر اساس مشوره نمایندگان مردم، ما در این خصوص فیصله کنیم».

رئیس جمهور از اعضای شورای ملی خواست تا از رخصتی های تابستانی شان بخاطر برگزاری لویه جرگه صرف نظر نموده، دوباره به کابل برگردند.

وی از طالبان خواست تا هرچه زودتر با تیم مذاکراتی دولت گفتگو را آغاز کند.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان در مقابل رهایی یکهزار زندانی دولت، بخشی از توافقنامه صلح امریکا با طالبان است که به تاریخ دهم حوت سال گذشته امضا شد.

طالبان نیز روز گذشته اعلام کردند که با رهایی ۸۲ زندانی دیگر حکومت، روند رهایی ۱۰۰۵ زندانی از نزد آنها تکمیل شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *