فشار امریکا؛ عقب نشینی رئیس جمهور غنی

بعد از تصمیم رئیس جمهور غنی برای «تجزیه» وزارت مالیه و اختصاص بخش های مهم آن زیر نظر ارگ، امریکا نسبت به این تصمیم واکنش جدی نشان داد.

بر اساس فرمان رئیس جمهور، بخش عواید، گمرگات و خزانه ‌داری و بودجه که از بخش های عمده و بدنه اصلی فعالیت وزارت مالیه است، به ‌حیث واحدهای مستقل از این  وزارت جدا شده و با دورزدن وزیر مالیه و معین این وزارت‌ خانه، مستقیما به دفتر رئیس‌ جمهور، مکلف به گزارش‌ دهی شده است.

در فرمان آمده بود که مشاور ارشد رئیس جمهور از امور این سه اداره نظارت خواهد کرد.

این اقدام با نگرانی جدی امریکا روبرو شد، آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی «تجزیه وزارت مالیه» را نگران‌ کننده خوانده و تاکید کرده بود که مردم افغانستان به حکومت پاسخگو نیاز دارد.

از سوی دیگر، انستیتوت صلح امریکا نیز گزارشی را در مورد تقسیم وزارت مالیه به سه اداره جداگانه به نشر رسانده بود.

به نقل از گزارش، حکومت با جداکردن بخش‌ های اصلی وزارت مالیه و قراردادن آنها تحت کنترل ارگ ریاست‌ جمهوری، در حال ناقص‌ کردن این وزارت‌ و تضعیف یکی از موثرترین نهادهای کشور است.

همین فشارها در کنار کاهش کمک های امریکا به افغانستان، رئیس جمهور غنی را وادار ساخت که فرمان تجزیه وزارت مالیه را لغو کند.

عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزیر و سرپرست معرفی شده وزارت مالیه از سوی رئیس جمهور غنی در یک نشست خبری اظهار داشت که رئیس جمهور فرمانش در مورد انتقال صلاحیت‌ های وزارت مالیه به ارگ ریاست جمهوری و تقسیم این وزارت به سه اداره را لغو کرده است.

به گفته وی، فرمان در شرایط خاص صادر شده است و هیچ گاه جنبه‌ عملی پیدا نخواهد کرد.

ارغندیوال تاکید کرد که هیچ نهاد دیگری در امور این وزارت مداخله نخواهد کرد.

شماری از کارشناسان نیز با صدور فرمان تازه رئیس جمهور مخالفت کرده و این اقدام را تحت کنترول گرفتن قدرت از سوی رئیس جمهور می دانند.

این کارشناسان می گویند که رئیس جمهور با فرمان تازه نشان داد که به اشخاص معرفی کننده اش برای وزارت خانه و ادارت اعتماد ندارد.

بیشتر بخوانید…

در حالی که مردم گرفتار مشکلات ناشی از شیوع کرونا در کشور هستند، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به شدت در حال تعیین نزدیکان انتخاباتی اش در ادارات دولتی بوده است.

در جریان روزهای گذشته سرپرستان وزارت های خارجه، مالیه و اطلاعات و فرهنگ از سوی رئیس جمهور معرفی شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *