«فرستاده» این بار پیروز خواهد شد

زلمی خلیلزاد سفیر پشین آمریکا در افغانستان یکی از فاشیست‌ترین چهره‌ها در تاریخ یک و نیم دهه افغانستان است، خلیلزاد یک سیاست‌مدار ماهر و در عین حال خطرناک است. خلیلزاد نقش تباه کن را از اجلاس بن تا به امروز به عهده داشت و همیشه در پشت صحنه سیاست در تحمیل قانون اساسی و حذف چهره‌های شاخص جبهه شمال نقش برازنده داشته است.

در صفحه ۲۰۸ کتاب فرستاده خود خلیلزاد نوشته است که « رهبران ائتلاف شمال تصمیم گرفته بودند که صلاحیت اجرایی کرزی را تضعیف کنند. قانونی در آغاز تهدید کرد که از حکومت استعفا خواهد داد و با هدف رسیدن به نظام پارلمانی، یک جنبش سیاسی را رهبری خواهد کرد. طرف‌داران نظام پارلمانی باور داشتند که کرزی خیلی قدرت‌مند شده و به گفته یکی از رهبران، می‌تواند شبیه دیکتاتورهای خاور میانه شود. من [آمریکا] در بسیاری حالات هوادار پارلمان قوی‌تر بودم. اما باور داشتم که بعد از سال‌ها جنگ و ویرانی، ساختاری نیرومند اجرایی لازم بود تا تصمیم‌ها را قاطعانه اتخاذ و نهادهای ملی را بازسازی کند.»

همچنان در صفحه ۸۴ – ۸۶ کتاب فرستاده نوشته است که «من مثل بسیاری نسبت به طالبان خوشبین بودم . من میدانستم که هرج و مرج و خشونت فراگیر مردم افغانستان را غارت کرده است جنگسالاران مردم افغانستان را آزار میدادند…
طالبان حرف دل مردم را میزدند وعده دادند که نظم می آورند، لویه جرگه برگزار میکنند و شاه سابق را بر میگردانند تا به انتقال سیاسی نظارت کند .کرزی هم مانند دیگر افغانها طالبان را وسیله یی برای گریز از فاجعه یی که کشور را در خود غرق کرده بود میدانست . خاندان گیلانی… در خرید کت و شلوار و کیف برای بازگشت شاه همکاری کرد…
وزارت داخله پاکستان و آی اس آی به زودی تمویل، تجهیز و آموزش طالبان را شروع کردند. طالبان مورد حمایه آی اس آی پیکار نظامی خود را شدت بخشید و اواسط ۱۹۹۶ کابل را تسخیر کرد…
آی اس آی از پیشرفت طالبان خشنود بود. طالبان که شهر غربی هرات را گرفتند یک مشاور همراه آی اس آی با طالبان به نام سرهنگ امام گویا اعلام کرد (امروز هرات فردا تاشکند)…
بعد از ترک پنتاگون در سال ۱۹۹۲ من ارتباط خود را با رهبران اپوزیسیون طالبان حفظ کردم در این دوره من و کرزی توانستیم یکدیگر را بهتر بشناسیم، کرزی مانند بسیاری افغانها ابتدا از طالبان به عنوان نیرویی برای پایان دادن جنگ و مبارزه با جنگسالاران استقبال کرد. در واقع او در اجتماعات اولیه طالبان سهم گرفت و به نحوی در سازمان دادن این گروه نقش سازنده داشت….
وقتی من و کرزی در واشنگتن دیدار کردیم او از رازی پرده برداشت که طالبان در نظر دارند او را به نمایندگی خود در سازمان ملل تعین کنند، از من مشورت خواست.»

خلیلزاد از دهه ۸۰ میلادی وارد سیاست آسیا و به خصوص افغانستان شده است و بارهای با رهبران جهادی و سیاسی افغانستان دیدار کرده است و همیشه در جلسات خود خواسته که یک قوم را بیشتر جلو بدهد و چندین قوم دیگر را زیر فشار قرار بدهد و بار بخاطر این فشار به قوه نظامی نیز متوصل شده است.

اما با ایجاد تنش‌ها میان کابل و بلخ زلمی خلیلزاد از سوی آمریکا مامور می‌شود که این معضله را خاتمه ببخشد و بعد از اظهار نظر سفیر آمریکا در مورد ولایت بلخ که گمان می‌رود تحت تاثیر زلمی‌ خلیلزاد گفته است و می‌بیند که نتیجه نمی‌دهد خودش وارد افغانستان می‌شود.

خلیلزاد باری گفته بود که ” من متخصص جنگسالاران افغانستان هستم و کمر آنها را شکستاندم”. و این گفته‌ها و کارهای که کرده است در کتاب فرستاده خودش به وضاحت دیده می‌شود و این بار نیز به کابل آمده است که جبهه شمال را تهدید کنند و آنها در مقابل ارگ به زانو دربیاورند.

اما با موضع که استاد عطا محمد نور در این روزها گرفته است و گمان می‌رود که این بار قبرغه «فرستاده» شکسته خواهد شد و سر افگنده به آمریکا برخواهد گشت.

 ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *