غنی: مذاکرات صلح کار آسانی نبود؛ صلح وارد مرحله مهم شده است

رئیس جمهور می گوید که مذاکرات صلح به مرحله دوم رسیده است و مرحله اول نشان داد که کار آسانی نبود؛ اما به نتیجه رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی امروز (۱۵قوس) در نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی اظهار داشت که که در مرحله دوم باید مشوره ها صورت گرفته و به دقت و متانت و تدبیر پیش برده شود.

وی گفت: «در مرحله دوم باید شرایط تحلیل شود و در یک حالت متحول باید همیشه دقت داشته باشیم، تا اشتباه صورت نگیرد؛ وضعیت های حساس هم فرصت است و هم خطر است و استفاده از این وضعیت ها تعلق به وحدت ملی دارد، بناً وحدت ملی تعیین کنندۀ آن است که از فرصت ها بیشتر استفاده کرده و خطرات را مدیریت کنیم.»

رئیس جمهور غنی افزود که نظام سرپوش همه است و به کدام فرد تعلق ندارد. انقطاع نظام موجب بربادی می شود و صلح باید در داخل پروسۀ تنظیم شده که موجب تداوم نظام جمهوری اسلامی افغانستان گردد، به پیش برده شود.

وی تاکید کرد که باید اهمیت درس های گذشته به صورت اساسی درک شود و پوشش وسیع چتر هدف همه باشد، نه اشخاص.

رئیس جمهور گفت: «ما مسوولیت تاریخی داریم که نهادهای دولتی را قسمی تحکیم کنیم که صلح تطبیق گردد و انجام این کار توسط ادارۀ بی کفایت نمی شود و باید ما دست به دست همدیگر داده و برای انجام آن تلاش کنیم».

به گفته وی، شرایط در ماحول تغییر کرده و به مقیاس که نیاز است نباید به کمک های بین المللی اتکا کرد و انسجام داده شود.

آقای غنی می گوید: «نقشه که شما بزرگان بالای آن کار خواهید کرد، هم تدبیر و هم حمایت و قاطعیت می خواهد و باید به سوالات دشوار پاسخ داشته باشیم که ما را به مقصد برساند».

رئیس جمهور تاکید کرد؛ از راه هایی که رفته شده و نتیجه نداده باید درس گرفت و معیار برای مردم افغانستان ختم خشونت سرتاسری چهل سال گذشته است، مردم افغانستان صلح می خواهند، صلح ملی، نه ستمی، تنظیمی و قومی.

وی خطاب به طالبان گفت: «یک پیام واضح به طالبان دارم که سیاسیون، ملت و دولت شما را بحیث یک واقعیت می پذیرد، با شما صلح می خواهیم، اما شما باید واقعیت های جامعه را درک کنید. بیایید بر زخم شش نسل گذشته مرهم بگذاریم و این بار مسئولیت بالای شانه های همه ما می باشد.»

رئیس جمهور همچنین به طالبان گفت که توپ در میدان آنهاست، آیا برای فیصله حاضر هستند و ارادۀ سیاسی دارند، تا در دور دوم مذاکرات از مسایل تشریفاتی به مسایل اساسی رفت؟

رئیس جمهور غنی، اجماع منطقوی را برای تطبیق صلح مهم دانست و گفت که از نگاه مناسبات بین المللی باید معادله واضح داشته باشم که تمام همکاری ها وابسته به تحکیم نظام، استقلال و خوداتکایی ما باشد.

در جلسه امروز؛ دکتور عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، استاد عبد رب الرسول سیاف، رهبر جهادی، حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، رؤسای مجلسین شورای ملی، شخصیت های ملی و سیاسی، رهبری شورای عالی مصالحه ملی، شماری از اعضای کابینه و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی حضور داشتند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *