شدت حملات دوباره طالبان برای امتیازگیری در گفتگوهای صلح است

ولایت بغلان در شمال افغانستان از ولایت های متضرر از جنگ است که در روزهای اخیر دست کم ۱۵ نظامی در حملات طالبان جان باخته اند.

تازه ترین حمله طالبان بر یک پوسته امنیتی در منطقه «بالادوری» و «بابه نظر» در مربوطات شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان بود که بامداد روز ۱۴ ثور انجام شد و به گفته یک منبع معتبر امنیتی، در این حمله ۳ سرباز پولیس محلی و یک سرباز پولیس ملی جان باخته و ۴ سرباز پولیس زخمی شدند.

محمد ویس صمیمی، فرمانده پولیس بغلان جان باختن دو سرباز را تائید می کند و از کشته شدن بیش از ۴ جنگجوی طالب نیز خبر می دهد.

اما طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله تعداد جان باخته های پولیس را ۴ نفر و از جنگجویان طالب را ۷ نفر می گوید.

فرمانده پولیس بغلان با آنکه از قوت بلند نیروهای امنیتی در برابر حملات گروه طالبان سخن می زند؛ اما می گوید که این گروه به هدف امتیازگیری در روند گفتگوهای صلح بر حملات شان شدت بخشیده اند و از این طریق می خواهند خواست های شان را تحمیل نمایند.

آقای صمیمی می افزاید که نظامیان کشور توان ناکام ساختن پلان و حملات طالبان را دارند و نمی گذارند که این گروه به خواست های شان برسد.

اما باشندگان ولایت بغلان می گویند که طالبان در این ولایت از توان نظامی بلندی برخوردار هستند.

به گفته آنان سهل انگاری حکومت سبب گردیده است که این گروه به توان بزرگ نظامی دست پیدا کند.

بابه قادری، فعال مدنی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که جنگجویان طالب با جمع آوری میلیون ها افغانی در روز، زیر نام مالیه از موترهای باربری در مسیر شاهراه کندز – بغلان، اکنون تسلیحات بزرگ نظامی و امکانات مالی را در اختیار دارند.

به گفته او بیشتر از شش ماه می شود که در منطقه جنگل باغ ولسوالی بغلان مرکزی، گروه طالبان ایست بازرسی آزاد دارند و همه روزه موترهایی که در این مسیر رفت و آمد دارند تا ۳۰ هزار افغانی به این گروه پول می پردازند.

چندی پیش خانزاده مظلومیار، ولسوال بغلان مرکزی به خبرگزاری خاورمیانه گفته بود که جنگجویان طالبان از هر موتر باربری با تفکیک وزن از ۲۰ الی ۳۰ هزار افغانی پول اخذ می کند و این پول ها را در خرید مهمات و جنگ افزار به مصرف می رساند.

به گفته وی، طالبان از این طریق به امکانات مالی بزرگی دست یافته اند و در صورتی که جلوی این فعالیت ها گرفته نشود، به زودی توانایی نظامی این گروه چندین برابر خواهد شد.

مظلومیار اظهار داشت که مالکان شرکت های باربری و تجار ناگزیر اند که به این گروه پول بپردازند؛ در غیر آن موتر و اموال تجارتی آنان حریق می گردد.

اما فرمانده پولیس بغلان از برداشته شدن این ایست بازرسی طالبان خبر می دهد.

آقای صمیمی به خاورمیانه گفت که نیروهای امنیتی در محل حضور دارند و «مشکلات قبلی که موجود بود بر طرف شده است».

وی افزود که ۸ پوسته نیروهای ارتش از سوی مقام ها منظور گردیده و این پوسته ها در مسیر ولسوالی بغلان الی ولایت کندز به هدف تأمین امنیت شاهراه به زودترین فرصت افراز می گردد.

باشندگان ولایت همچنان نگران افزایش حملات گروه طالبان هستند و می گویند در صورت سرکوب نشدن طالبان در پایگاه های شان، مردم با چالش های بزرگ امنیتی روبرو خواهند شد.

بابر بیگانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *