سومین محفل دیدار آشنا تقدیر از پیرغلام افغانستانی

سومین محفل دیدار اشنا با تجلیل از سه دهه فعالیت های فرهیخته  پیرغلام و خادم افغانستانی ( حاج غلامحسین یوسفی ) و تقدیر مهاجرین افغانستان از خانواده شهید (مهدی حاجی پور )آتش نشان ایرانی با حضور پیرغلامان ایرانی و رییس جامعه ی مداحان ایران و همچنین اصحاب رسانه و جمعی از فرهیختگان و شخصیت های ادیب دو کشور ایران و افغانستان  برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حاج غلامحسین یوسفی متولد ۱۳۱۴ در شهر هرات شاعر، نوحه خوان و مناقب خوان پدر گرامی شهید علی اکبر یوسفی می باشد.

وی از خردسالی وارد مکتب خانه برای آموزش علوم دینی، قرآن کریم و احکام دینی شد. حاج غلامحسین یوسفی شاعر و سبک این پیرغلام در هرات طنین انداز است .

در همین راستا شورای فرهنگی مهاجرین افغانستانی از خانواده شهید «مهدی حاجی‌پور» آتش‌نشان فداکار ایرانی که در عملیات نجات یک کارگر افغانستانی در متروی قیام به درجه رفیع شهادت نائل شد تقدیر به عمل آورد.

ماه گذشته در پی وقوع حادثه‌ای در مجاورت کارگاه مترو خط ۷ در میدان قیام، کارگر افغانستانی در عمق چاه محبوس شد که یکی از آتش‌نشانان به نام مهدی حاجی پور برای نجات وی وارد چاه شد اما ریزش دهانه چاه سبب شهادت این آتش نشان ایرانی شد.

روح الله قاسمیان سردبیر خبرگزاری فارس در افغانستان، در خصوص برنامه دیدار آشنا اظهار داشت: دیدار آشنا محفلی است  برای نشان دادن واقعیت های  پنهان زندگی مهاجرین و معرفی نخبگان و همچنین اصلاح نگاهها به مردم افغانستان.

قاسمیان افزود: موفق شده ایم تا به امروز یک شورای سیاست گذاری تشکیل دهیم که در این شورا از ولایت های مختلف ایران از جمله مشهد ، سمنان ، قم و تهران و  همچنین از افغانستان در این شورای سیاست گذاری عضو هستند و افراد منتخب با شناخت کامل انتخاب میشوند .

وی تاکید کرد: محفل دیدار آشنا برگزار شد تا به جامعه ی هر دو کشور بگوییم علاوه براین عزیزانی که شما می بینید در عرصه های مختلف به جامعه ی ایرانی خدمت میکنند، نخبگانی هم وجود دارند که خیلی از رسانه ها از ایشان غافلند یا علاقه ای ندارند تا چنین چهره هایی را منعکس کنند  و نشان بدهند که افغانستان هم چنین ظرفیت و پتانسیلی را نیز دارد .

روح الله قاسمیان ضمن اشاره به حکم صادر شده برای قاتل ستایش قریشی نیز گفت: رسانه های سلطه و معاندان نظام ایران در پرونده ستایش قریشی به ایران و دستگاه قضایی تهمت زدند که حکمی صادر نمیشود ، حالا که حکم صادر شده است آنان سکوت کرده اند و حاضر نیستند این حسن نیت و اقتدار دستگاه قضایی ایران را رسانه ای کنند.

وی افزود: وقتی یک آتش نشان ایرانی جانش را فدای نجات یک کارگر افغانستانی کرد، و اوج انسانیت و همدلی را بین دو کشور ایجاد نمود باز هم رسانه های معاند نظام سکوت کردند و حاضر نشدند این همدلی را منعکس کنند.

دکتر مجتبی نوروزی معاونت فرهنگی سفارت ایران در افغانستان، با اشاره به نقش رسانه در بهتر شدن روابط دو کشور تاکید کرد: برخی رسانه های مغرض و گاهی اوقات برخی رسانه هایی که اخبار زرد برایشان اهمیت بیشتری دارد فقط آن نکات تاریک کوچک را بزرگ میکنند و تلاش میکنند این مرزی که کشیده شده است و یک مرز سیاسی قابل احترام هست را تبدیل به یک مرز  فرهنگی کنند در حالیکه هیچ مرز فرهنگی وجود ندارد .

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه بعد از ۲۲ سال برای اولین بار دهه محرم را در کابل سپری کرده بود گفت: امسال دهه اول محرم را در کابل بودم و به این نتیجه رسیدم آن چیزی که محور وحدت امت اسلام است چیزی نیست جز نام اباعبدالله علیه السلام.

وی افزود: همراهی اهل سنت در عزای امام حسین علیه السلام یک الگوست برای جهان اسلام و باید بیشتر به آن پرداخته شود . فضای شهر کابل در ایام محرم با وجود آنکه اکثریت مردم این کشور برادران و خواهران اهل سنت هستند آنقدر حسینی ست که با حال و هوای تهران تفاوتی ندارد و این موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود .

مجتبی نوروزی در پایان گفت: امیدوارم روزی فرا برسد که ما یکدیگر را از دریچه ی نگاه دیگران نشناسیم .

در پاین این مراسم از پیرغلام و خادم افغانستانی حاج غلامحسین یوسفی  و همچنین از خانواده شهید مهدی حاجی پور آتش نشان ایرانی تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است در بخشی از این مراسم، از دو تن از مهاجرین افغانستانی از جمله محمد ارزگانی به منظور ارسال خطاطی با موضوع محفل دیدار آشنا، و آقای سرور رضایی به مناسبت سرودن قطعه شعری در رابطه با محفل دیدار آشنا نیز تقدیر بعمل آمد.

در حاشیه ی این محفل ۲۰ عکس برگزیده از عزاداری هیات های مذهبی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران نیز در سالن برگزاری این محفل به نمایش در آمد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *