رییس جمهور غنی به گفته‌های خود هم باور ندارد؛ قضا و قدر والی کندز و امتحان الهی…

رییس جمهور غنی دیروز در مراسم پایانی کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی گفت که “زمانی که اولاد ما، کل مردم افغانستان اولاد ماست، پارچه پارچه می‌شوند و خون‌شان سرک‌ها را می‌گیرد، این امتحان الهی است.

در ادامه رییس جمهور گفت که  به این معنا که وقتی مخالفان ما را می‌کشند، جواب ما جنگ است یا صلح؟ به اساس آیه کریمه جواب شر را به خوبی بدهید. صلح بر جنگ افضل است. بدون آن فرق چه خواهد بود که جواب کشتن را به کشتن بدهیم. امتحان ما این است که در روز غم از عقل خود استفاده کنیم.

این سخنان را غنی درست چند هفته بعد از حملات خونین که مردم کابل را به خاک و خون کشید گفت و این در حالیست که خود رییس جمهور غنی چندی در پی سقوط کندز و کشته شدن افراد بی‌گناه والی کندز این کار را قضا و قدر دانسته بود گفت که بی کفایتی خود را نباید توجیه کنند.

در ۱۸ میزان سال ۱۳۹۵ دفتر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته بود که هیچ مسئول دولتی حق ندارد با پیش کشیدن قضا و قدر و تفسیر غلط از یک موضوع عقیدتی، از خود سلب مسئولیت کرده و برای کم کاری خود توجیهی درست کند.

ارگ ریاست جمهوری بدون اشاره به شخصی خاص این جمله را در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرد، اما به نظر می‌رسد که اشاره آن به اظهارات جنجال برانگیز والی قندوز باشد.

چند روز پیش از این گفته‌های ریاست جمهوری اسدالله عمرخیل، والی قندوز، بعد از تشدید جنگ در این ولایت و کشته‌شدن شمار زیادی از مردم گفت که مرگ به حکم خدا صورت می‌گیرد و مردم این ولایت اگر در قفس‌های آهنین هم باشند، کشته می‌شوند.

با این حساب اگر والی کندز هنگام سقوط کندز و کشته مردم نباید بی کفایتی خود را با ارجاع دادن موضوع امنیت شهروندان به قضا و قدر توجیه کند چرا رییس جمهور غنی که فرد اول مملکت است بی کفایتی خود و مسئولان ارشد امنیتی کابل را با گفتن امتحان الهی توجیه می‌کند.

حکومت روزهای نخست حکومت وحدت ملی که به سوی بیراهه در حرکت است تا امروز، نه ریس جمهور غنی به گفته‌ها و وعده های دوران انتخاباتی خود عمل کرد و نه داکتر عبدالله عبدالله به قولی که داده بود وفا کرد.

فاصله بین مردم و دولت در این سه سال بیش از حد زیاد شده است و سنگ به سنگ بند نیست، همه از خود حکومت دارند و همه از خود حاکمیت و حاکمیت حکومت وحدت ملی در داخل کابل به شعاع چند کیلومتر رسیده است.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *