رهبر طالبان از امریکا خواست تا مانع ناکامی توافقنامه صلح شود

رهبر طالبان در پیام عید فطر خود از امریکا خواست تا مانع شکست توافقنامه صلح دوحه شود و طرفهای دیگر این توافق را با ناکامی روبرو نسازند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان امروز (۳۱ثور)، پیامی به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر ارائه کرد.

در این پیام، گفته شده است که طالبان به حقوق زنان و مردان احترام گذاشته و در آینده نیز این حقوق تامین شده و کسی احساس محرومیت نخواهد کرد.

وی در بخشی از پیام گفته است که روابط طالبان با کشورهای جهان و منطقه نسبت به گذشته بسیار گسترش یافته و این بر اساس موقف و پالیسی روابط برادرانه با کشورهای اسلامی و همسایه است.

آخندزاده با اشاره به اینکه برخی از حلقات استخباراتی بیرونی به خاطر رسیدن به اهداف ‌شان، قصد دارند تا از زبان و قومیت، اختلافات و تعصبات را دامن بزنند؛ تصریح کرد که امضای توافقنامه تاریخی با امریکا می‌ تواند منجر به ختم جنگ در افغانستان شود.

به عقیده وی، اگر این توافق عملی شود به نفع همه است و این گروه به توافق امضا شده با امریکا متعهد می باشد؛ اما واشنگتن باید مانع ناکامی توافقنامه گردد.

در بخشی از پیام به زندانیان طالبان اشاره شده و آمده است که وضعیت آنها در شرایط کرونا، نگران کننده است.

هرچند که توافقنامه امریکا و طالبان به تاریخ دهم حوت سال گذشته امضا شد؛ اما با گذشت نزدیک به سه ماه، خشونت ها در کشور افزایش یافته و تنها مواضع نیروهای خارجی از حملات طالبان در امان بوده اند.

حملات مرگبار بر شفاخانه یکصدبستر دشت برچی کابل، همچنان مبهم باقی مانده؛ هرچند که مقام های حکومت، طالبان را عامل آن می داند.

این حملات و افزایش خشونت ها از سوی طالبان باعث شد تا روند رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت افغانستان متوقف شود.

خلیلزاد مدافع طالبان

مبهم ماندن حمله بر شفاخانه یکصدبستر و مسوولیت گرفتن حمله بر مراسم جنازه در ننگرهار از سوی داعش باعث شد تا زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از موضع طالبان در این حملات دفاع کرد.

وی گفته بود که طالبان در این حملات نقش نداشته و مسوولیت آن به عهده داعش است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *