ربانی: گفتگوهای صلح از همه جوانب نمایندگی نمی کند

رهبر حزب جمعیت افغانستان در مراسم نهمین سالگشت استاد برهان الدین ربانی، شهید صلح در بدخشان اعلام کرد که گفتگوهای صلح در قطر «همه شمول» نیست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مراسم نهمین سالگرد ترور استاد برهان الدین ربانی، امروز (۱۸میزان) در شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان برگزار شد.

صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت در این مراسم اظهار داشت که افغانستان، در آستانه آبستن تحولات جدی قرار گرفته و روزنه کوچکی که برای پایان بخشیدن مسالمت آمیز منازعه در افغانستان ایجاد شده، امیدوار کننده است.

وی با بیان اینکه جمعیت اسلامی به پروسه کنونی صلح از همین چشم انداز می بیند؛ اظهار داشت که «به همین دلیل خواستار جدی صلح عادلانه و پایدار در کشور هستیم، زیرا در صورت تداوم جنگ، همانگونه که در گذشته هزینه های بزرگی پرداخته ایم، بیشترین قربانی را ما خواهیم داد و بار سنگین مسوولیت پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و مردم سالاری و حاکمیت ملی، بیشتر به عهده هواخواهان این حزب سرتاسری خواهد افتاد».

ربانی تاکید کرد که صلح عادلانه و پایدار با حضور و مشارکت معنادار جوانب اصلی منازعه و همه نیروهای مردمی در یک چارچوب کلان چند جانبه و همه شمول گفتگوهای ملی صلح میسر و ممکن است، نه از طریق چارچوب فعلی که از همه نیروهای سیاسی مؤثر نمایندگی نمی کند.

رهبر حزب جمعیت خاطرنشان کرد که تجربه بی نتیجه یک ماه گفتگوهای دوحه قطر، بیشتر از پیش روشن ساخت که نبود اراده صادقانه برای صلح، برخورد پروژه ای با این پروسه سرنوشت ساز و همچنان نبود یک چارچوب کلان و همه شمول ملی، ثمره اش رسیدن به بن بست، ضیاع وقت و انرژی و خلق بی اعتمادی بیشتر ملی نسبت به آینده صلح آمیز کشور است.

به باور وی، در یک چارچوب کلان ملی و همه شمول، می شود علاوه از بررسی و شناسایی عوامل و ریشه های اصلی داخلی و خارجی جنگ، در مورد نقشه راه بعدی افغانستان نیز یک اجماع ملی شکل بگیرد.

ربانی افزود که نقشه راه سیاسی آینده افغانستان به بحث عمیق ملی نیاز دارد و هدف این است که نباید یک اداره ضعیف و سیستم ناکارای دیگر، جانشین وضعیت کنونی شود.

رهبر جمعیت می گوید که مردم از گسترش نا امنی، فساد گسترده و چپاولگری، انحصارگرایی و تمرکز قدرت، بی اعتمادی ملی و نبود عدالت به ستوه آمده و تغییر وضعیت، نیازمند بحث عمیق ملی در مورد ساختار نظام است که در گام نخست محصول واقعی اراده جمعی مردم باشد و در گام دوم، مردم در همه سطوح تصمیم گیری های کلان شریک باشند و همچنان در کنار پاسخگو بودن نظام به مردم، مکانیزمی نیز برای پاسخگو سازی آن وجود داشته باشد.

به عقیده ربانی، تلاش ها برای دامن زدن به نفاق و تنش های قومی و زبانی فعلی در هیچ دوره تاریخ افغانستان سابقه نداشته و این پدیده از آدرس مسوولان و مقامات حکومتی تشدید یافته است.

وی هرچند نامی از نهاد خاص نیاورد؛ اما گفت: «آخرین نمونه اش حرکت بسیار سخیف اخیر در یکی از ادارات دولتی بود که زبان فارسی را که نه تنها زبان بخش بزرگی از گویش وران این سرزمین است، بلکه به عنوان زبان دوم تمدن اسلامی مایه مباهات همه ساکنان این مرز وبوم است.»

رهبر جمعیت خاطرنشان ساخت که با توجه به شناخت عمیقی که از حلقه مشخص مقیم ارگ دارد، این گونه حرکت های آنها برنامه ریزی شده، آگاهانه و به هدف دامن زدن به نفاق در افغانستان است.

وی گفت: «پیام ما به این جمع این است که دامن زدن به اختلافات قومی و زبانی در افغانستان، عواقب خطرناکی دارد و کاری نکنید که آتش این نفاق، پیشتر از هر کسی، شما را بسوزاند».

در عین حال، احمدضیا مسعود، معاون حزب جمعیت و معاون اسبق ریاست جمهوری در این مراسم گفت که حکومت و طالبان هر دو به صلح معتقد نیستند.

به گفته وی، در مذاکرات دوحه و روند کنونی صلح هیچ کسی از جمعیت نمایندگی نمی‌ تواند و این حزب آماده است که در مذاکرات مستقیم صلح شرکت کند.

مسعود تاکید کرد که اگر اجماع ملی درباره روند کنونی صلح وجود نداشته باشد، این روند به موفقیت نمی ‌رسد.

در حالی از مشکلات در گفتگوهای صلح در دوحه سخن گفته می شود که بعد از نزدیک به یک ماه، هیچ نتیجه مناسبی از این گفتگوها به دست نیامده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *