راه آهن هرات ـ خواف رسما افتتاح شد

راه آهن هرات ـ خواف با حضور روسای جمهور افغانستان و ایران به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، راه آهن هرات ـ خواف امروز (۲۰قوس) به طول ۲۲۵ کیلومتر و چهار قطعه رسما افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این خط آهن، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به صورت مجازی و آنلاین حضور داشتند.

رئیس جمهور غنی در این مراسم، افتتاح خط‌ آهن هرات ـ خواف را مهم دانسته و تاکید کرد که این خط آهن نه تنها برای افغانستان و ایران بلکه برای منطقه و فراتر از آن یک پروژه حیاتی است.

وی اظهار داشت که افتتاح این مسیر، نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هر دو کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که تکمیل پروژه هرات – خواف با وجود محدودیت های کرونایی نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات مسوولان آنها بود.

وی افتتاح این پروژه تاریخی را برای احیا توسعه و جهش اقتصادی هر دو کشور به فال نیک گرفته و از آن استقبال کرد.

بر اساس اظهارات آقای غنی، بین سال ‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ قاره آسیا پنجاه درصد سرمایه گذاری جهانی را در بخش های انرژی، شاهراه ها، مخابرات، خط آهن، آب، توسعه بنادر و میدان های هوایی انجام داده است.

رئیس جمهور تاکید کرد که در قرن ۲۱، دولت جمهوری افغانستان در چندین کنفرانس بین المللی به ویژه در کنفرانس برلین در سال ۲۰۰۴ اهمیت خط آهن را برای آینده اقتصادی افغانستان و منطقه مطرح نمود و ایران از این طرح استقبال نمود.

در عین حال، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت که روابط ایران و افغانستان از طریق خط آهن مستحکم‌ تر می‌ شود.

وی با بیان اینکه امروز به‌ عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است، افزود که به سهم خود خوشحال است که از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رئیس جمهور شاهد است.

گفتنی است که مسیر ریلی این پروژه در ۴ قطعه، ۲۲۵ کیلومتر است که ۳ قطعه آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران احداث کرده و ساخت قطعه چهارم از تعهدات افغانستان است.

طول ۳ قطعه از خط آهن که امروز به بهره برداری رسید، مجموعاً ۱۴۰ کیلومتر است و از ایستگاه راه آهن خواف آغاز شده و تا مرز شمتیغ، ادامه می ‌یابد که شامل قطعات یک و دو این پروژه است.

قطعه ۳ نیز به طول ۶۲ کیلومتر بوده، از مرز شمتیغ آغاز می ‌شود و تا ایستگاه روزنک ادامه خواهد یافت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *