دولت توانایی معرفی عاملین ترور علما را دارد؟

در فاصله حدود ده روز، دو رویداد خونین در دو مسجد معتبر و بزرگ در قلب کابل رخداد که در نتیجه آن، دو تن از علمای برجسته کشور جان باختند.

مولوی ایاز نیازی، امام مسجد وزیر اکبر خان در نماز شام مورد حمله قرار گرفت و بعد از شدت جراحت جان باخت و ده روز بعد از این رویداد نیز روز جمعه (۲۳جوزا) در یک انفجار داخل مسجد شیرشاه سوری، مولوی عزیزالله مفلح، خطیب این مسجد جان باخت.

ترور و از بین بردن علمای برجسته دینی در رویدادهای مشابه، نگرانی های عمده ای در بین علما و مردم به وجود آورده است و انگشت اتهام نیز به سمت دولت و نهادهای امنیتی است.

مردم می گویند که رهبران دولت به اندازه ای در فکر قدرت طلبی رهبران و کسب رضایت نزدیکانشان هستند که هیچ فرصت نمی کنند تا در تامین امنیت تلاش داشته باشند.

محمد انور یکتن از باشندگان منطقه کارته سه کابل می گوید: «وقتی دو رویداد مشابه رخ می دهد و دولت هم برای رسیدن و ماندن در قدرت، زندانیان را رها می کند، شک و شبه به وجود می آید که ترور علما به معنی چی است؟»

وی می گوید که دولت به حدی در فکر برنامه های منفعت طلب است که افراد بی تجربه و بی کفایت را در نهادهای امنیتی و حوزه های امنیتی قرار داده است.

طبق معمول و همیشه، رئیس جمهور غنی با نشر اعلامیه ای، انزجارش از حمله بر مسجد شیرشاه سوری را نشان داد.

در خبرنامه ریاست جمهوری آمد که «دشمنان مردم افغانستان به سلسله جنایات شان، با انجام حمله تروریستی در هنگام نماز جمعه در مسجد جامع شیرشاه سوری، به شمول مولوی عزیزالله مفلح امام و خطیب مسجد مذکور، شماری از نمازگزاران دیگر را نیز شهید و زخمی ساختند.»

رئیس جمهور غنی ضمن محکوم کردن شدید این حمله وحشیانه، گفت که هدف قرار دادن مساجد و اماکن مقدسه، بزرگان، علما، افراد ملکی، زنان و کودکان در هیچ دین و آیٔینی جای ندارد و جنایت علیه ارزش های اسلامی و بشری است.

وی یک بار دیگر و به مانند تمام حملات مشابه و خونین، دستور بررسی همه جانبه این حادثه را نیز داد.

اما مردم نسبت به این گفته ها و خبرنامه ها کاملا بی باور شده اند، مردم می گویند که تا حال در جریان هیچ یک از نتایج حملات مشابه و خونین در کشور قرار نگرفته اند.

به باور مردم، تا حال نتیجه هیچ کدام از حملات با مردم شریک نشده است و در کنار آن، عاملین حملات از سوی دولت رها شده و می شوند.

مردم می گویند که تنها بازداشت و اعمال قانون بالای عاملین رویدادهای مشابه می تواند صداقت و عملکرد دولت را ثابت کند که این امر در هاله ای از ابهام قرار داد.

مردم بر این باورند که دولت توانایی معرفی عاملین ترورهای هدفمند را نداشته و ندارد و از سالها به این سو، حملات این چنینی در پرده ابهام قرار داشته و مردم از آن ناآگاه بوده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *