حزب جمعیت اسلامی بازی باخت، باخت را به برد، برد تبدیل کرد

عبدالکریم خدام عضو شورای رهبری جمعیت و والی اسبق ولایت سمنگان به فرمان برکناری ارگ پشت پا زد و منتظر دستور حزب جمعیت ماند و حزب جمعیت اسلامی بعد از چانه زنی‌های فروان بازی باخت، باخت را به برد، برد مبدل کرد.

بازی‌های سیاسی برد- برد همیشه به نفع مردم است و این برد- برد در ولایت سمنگان نیز رقم خورد و حزب جمعیت برنده مطلق این بازی شد؛ چرا که با از دست دادن یک چوکی ولایت سه چوکی دیگر در حکومت افغانستان بدست آورد.

اگر حزب جمعیت در ابقای والی سمنگان پافشاری می‌کرد بدون شک به درگیری میان دو قوم اوزبیک و ترکمن تمام می‌شد و این درز تا سال‌های زیاد میان این دو قوم پابرجا می‌ماند.

جمعیت در بلخ برد و حکومت مرکزی باخت و این باخت برای حکومت مرکزی خیلی سنگین بود، اما در قضیه سمنگان اگر پافشاری می‌کرد نظام سقوط می‌کرد و شمال درگیر جنگ می‌شد، چون هر دو طرف تا دندان مسلح بودند.

نظام کنون دست آورد مجاهدین است و این نظام را خود مجاهدین ساختند و حال که آمریکا تکنوکرات‌های خود را سر قدرت آورده است حرفی است جدا؛ اما این مجاهدین خواهان براندازی نظام نیستند فقط می‌خواهند حق مردم را برای شان برسانند.

جمعیت اسلام با این بازی که انجام داد به همه طرف‌های درگیر در افغانستان فهماند که حق باید گرفت و چه‌گونه‌گی این بدست آوردن حق را هم به همه فهماند.

اگر دیروز جمعیت اسلامی در تقابل با ارگ قرار می‌گرفت ارگ می‌باخت و نظام از هم می‌پاشید و اگر نظام می‌پاشید دست آورد ۱۷ سال مجاهدین هم از دست می‌رفت و این به ضرر همه مردم افغانستان تمام می‌شد.

جمعیت با فهمیدن این مهم در مذاکره خود با ارگ خواسته‌های خود را مطرح کرد و ارگ هم به ناچاری قبول کرد.

ارگ ریاست جمهوری در شمال افغانستان پایگاه آنچنانی ندارد چون حزب جمعیت، حزب وحدت و حزب جنبش با هم در یک ائتلاف جمع شده اند و این سه حزب بلندترین نفوذ و نفوس را در افغانستان دارند.

حکومت وحدت ملی تنها حامی که از شمال داشت جنرال دوستم بود و جنرال دوستم را در پروند ایشچی محکوم کرد  و این محکومیت سبب شد که جنرال دوستم به ترکیه تبعید شود و حال که جنرال دوستم به ترکیه به سر می‌برد و با دو حزب دیگر ائتلاف کرده است بنابر همین موضوع ارگ خود را ضعیف احساس کرد و با ارگ به تفاهم رسید و در بدل یک کرسی به حزب جمعیت سه کرسی داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *