جمع آوری عشر از راننده گان در بغلان ادامه دارد

اعضای شورای ولایتی و رانندگان موترهای باربری و مسافربری می گویند که جمع آوری عشر از سوی طالبان در مسیر شاهراه بغلان ـ کابل و بغلان ـ سمنگان همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این افراد می گویند که طالبان از درک جمع آوری عشر از موترهای مسافربری و باربری روزانه در حدود چهار تا پنج میلیون افغانی عاید به دست می آورند.

فیروز الدین ایماق، عضو شورای ولایتی بغلان در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که دو تن از مسوولان عشر طالبان از ولایت قندهار به بغلان آمده و در چشمه شیر و ناحیه پنجم شهر پلخمری، مراکز جمع آوری عشر ایجاد کرده اند.

به گفته وی، «در قرارگاه طالبان، تمام وسایط نقلیه باربری از تیل و مواد غذایی که از طرف شمال به کابل و جنوب کشور انتقال می یابند، عشر و ذکات گرفته می شود.»

ایماق اظهار داشت که در صورت عدم پرداخت حق العبور، به راننده گان اجازه رفت و آمد داده نمی شود.

این عضو شورای ولایتی گفت: «بر اساس معلومات غیررسمی و شخصی، موترهای خورد که بار کمتر دارند از ۵ تا ۱۰ هزار افغانی، موترهای ده سیلندر ۱۰ تا ۲۰ هزار افغانی، موترهای تانکر تیل خورد ۲۰ و تانکرهای تیلر تا ۳۰ هزار افغانی عشر می دهند.»

وی تصریح کرد که با این حساب و با توجه به میزان عبور و مرور موترهای باربری و مسافربری، طالبان در ۲۴ ساعت، در حدود چهار تا پنج میلیون افغانی عاید به دست می آورند.

وی افزود که در این شب و روزها محصولات زراعتی بغلان نیز در حال برداشت است و با موجودیت مراکز عشر طالبان، بازرگانان و دهاقین برای انتقال محصولات شان با مشکل مالی روبرو می شوند.

ایماق می گوید که از یک هفته به این سو، مرکز عشر طالبان جمع نشده و دو تا سه صد موتر باربری در منطقه رباطک ولایت سمنگان و یک تعداد موتر دیگر که از کابل به شمال در حرکت بودند در شهر پلخمری توقف کردند.

بر اساس معلومات منبع، جنگجویان محلی نیز به کمک طالبان آمده و در جریان یک هفته گذشته با نیروهای امنیتی درگیر شده اند و در این بین، تلفاتی نیز به دو طرف وارد شده است.

محمد قاسم یکتن از رانندگان نیز می گوید: «دور روز است که در پلخمری بند ماندیم و اجازه رفت و آمد نداریم، مشکلات زیادی است و طالبان هم بدون پول اجازه رفتن نمی دهند.»

به گفته وی، در جریان دو روزی که در پلخمری است، درگیری شدیدی نیز در منطقه چشمه شیر را دیده است.

پولیس بغلان نیز می گوید که وزارت داخله به آنها اجازه صحبت در این رابطه داده نشده است و با تلاش فراوان موفق به گرفتن نظر وزارت داخله نشدیم.

با این حال، مسوولان قول اردوی ۲۱۷ پامیر گفته اند که در جریان درگیری صبح امروز (۲۲سرطان)، حملات طالبان توسط نیروهای امنیتی دفع شده و در اثر آن، چهار جنگجوی طالب کشته و سه تن دیگر آنان زخمی شده اند.

به گفته منبع، جنگ در منطقۀ چشمۀ ‌شیر و در مسیر شاهراه بغلان – سمنگان صورت گرفته که در حال حاضر جاده عمومی به روی رفت و آمد باز است.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *