جلسه شش و نیم به دنبال «شیعه هراسی»؟

جلسات شش و نیم از ابتدای فعالیت خود، شاید دستاوردهایی داشته باشد؛ اما انتقادهایی نیز نسبت به آن متوجه است و از این انتقادها در امان نبوده است.

در تازه ترین مورد و در جلسه «چهل و نهم»، هشداری تازه از آن به نشر رسید و تنها بخشی از مردم پایتخت را هدف افرادی قرار داد که حملات انتحاری و انفجاری را انجام می دهند.

در اولین تصمیم این جلسه گفته شده است: «طالبان داعشی در یک پیام کتبی به ما هشدار داده اند که اگر کسی از زندانیان شان اعدام شد کابل را به مسلخ شعیه (اشتباه تایپی که باید «شیعه» باشد) تبدیل خواهند کرد و در عین زمان گفته اند که افراد اختطاف شده را سر خواهند برید.»

استفاده از «مسلخ شیعه» خود نگرانی به همراه دارد؛ زیرا نشان می دهد که گروه های هراس افگن تنها یک قشر جامعه را هدف قرار داده است که در عمل، باثبات ترین و پر تلاش ترین قشر برای تحصیل و آرامش هستند.

امرالله صالح به عنوان معاون نخست ریاست‌ جمهوری و شخصی که مسوولیت امنیت کابل با توجه به حضور وزیر داخله و فرمانده پولیس به عهده گرفته است، به نوعی علنی و عریان ساخته است که این قشر جامعه در پایتخت (شیعه ها) در قدم اول هدف قرار دارند.

با آنکه پیش از این نیز گروه های هراس افگن از جمله داعش بارها و بارها هشدار داده بود که شیعیان را هدف قرار می دهد؛ اما بیان این هشدار که کابل به «مسلخ شیعه» تبدیل می شود، خوشایند نیست و معاون اول ریاست جمهوری نیاز بود تا در صراحت بیان اندکی درنگ می کرد.

اینکه طالبان و داعش از یک منبع تغذیه می شوند؛ شاید بر کسی پنهان نباشد؛ اما نباید فراموش کرد که همه اقوام و مذاهب تا حال در کنار هم به آرامی در سرزمینی به نام «افغانستان» زندگی کردند و می کنند.

این هشدار به حدی زیاد بود که شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی ریاست جمهوری نیز با عنوان «شیعه هراسی ممنوع!» به آن واکنش نشان داد.

وی در صفحه فیس بوک خود نگاشت: «داعش و طالبان دشمن بشریت و افغانستان اند. ما نباید در اطلاع رسانی به شیعه هراسی دامن بزنیم. نوع و شیوه اطلاع رسانی ما باید مسلکی شود و به جنگ روانی دشمن کمک نکند».

مردم کابل و شیعیان افغانستان حوادث مهمی از جمله حمله به تظاهرات جنبش روشنایی، مسجد امام زمان (عج)، مسجد الزهرا (س)، کورسهای آموزشی موعود و کوثر دانش، حمله به زیارتگاه سخی و ابوالفضل و دیگر حملات این ‌چنینی را فراموش نکرده اند که نشان از ایجاد یک جنگ خطرناک در افغانستان داشت؛ اما علنی شدن آن از سوی معاون نخست ریاست جمهوری خطرناک تر است.

پس خوب است که جلسه شش و نیم که در حال بزرگ شدن در بین مردم است، با این گونه معلومات و علنی سازی، جایگاه خود را از دست ندهد.

شاید این کار برای هشدار بوده؛ اما نیاز جدی به این دارد که این قشر مهم کشور به صورت جدی تامین امنیت شوند؛ این گونه اظهارات از سوی مقام های بلندپایه دولتی نوعی هراس در بین مردم ایجاد می کند.

در حالی که روز گذشته در نتیجه سه رویداد جنایی در شهر کابل که به گفته شاهدان عینی، دو مورد آن بخاطر دزدی موبایل بوده و یک مورد دیگر نیز آمر تولی جنایی حوزه دهم امنیتی شهر کابل کشته شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *