تیم ارگ با معیار «کاپی تذکره» در پی مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است

قسمت انتخابات در افغانستان شوم بود و همیشه انتخابات ها در این کشور با تقلب‌های گسترده همراه بود از دوره اول تا دور دوم ریاست جمهور حامد کرزی تقلب رواج یافت و بنابر گفته‌های مقامات امنیتی در حکومت قبلی، حامد کرزی انتخابات سال ۲۰۱۴ را مهندسی کرد تا محمد اشرف غنی پیروز شود.

در انتخابات سال ۲۰۱۴ تقلب به حدی گسترده بود که برای نخستین بار «رای گوسفندی» وارد ادبیات سیاسی شد و در این دوره ضیاالحق امر خیل رئیس دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات در مهندسی انتخابات نقش زیاد داشت و متعاقباً نورستانی رئیس کمیسیون و عبدالستار سعادت رییس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی با جمع کثیر دیگر انتخابات را به رسوایی کشاندند.

بعد از این که همه نهادها از جدا کردن رای پاک و ناپاک عاجز ماندند آمریکا وارد عمل شد و با ایجاد یک حکومت توافقی بنام حکومت وحدت ملی انتخابات ظاهراً باطل اعلان شد و حکومت وحدت ملی که به ابتکار جان کری برای دو سال ایجاد شد حال دارد سال چهارم خود را می‌گذراند و تا یک سال دیگر معیاد حکومت از نگاه قانون برای یک دوره ریاست جمهوری تمام می‌شود.

در این چهار سال وضعیت در افغانستان روز به روز بد و بدتر شد؛ گروه ترویستی داعش رشد چشم‌گیر داشت، گروه تروریستی طالبان قدرتمند شدند، گلبدین حکمتیار شخصی که در دوران جنگ‌های داخلی و بعد از شکست طالبان مسئولیت چندین حمله انتحاری را به عهده گرفته بود با حکومت صلح کرد، افراد زیر خط فقر به بالای ۵۰% رسید و بیکار اوج گرفت.

امنیت در بزرگ شهرها آهسته‌، آهسته در حال از بین رفتن است و سران حکومت وحدت ملی در پی زد بندهای داخلی با هم درگیر استند و مردم افغانستان هر روز ناامید می‌شوند و هر روز بیشتر از دیروز به آینده خوب باور شان را از دست می دهند.

حکومت وحدت ملی که باید انتخابات پارلمان را برگزار می‌کرد، طی یک فرمان تقنینی به پارلمان مشروعیت بخشید و پارلمان دروه حامد کرزی ۴ سال دیگر هم غیر قانونی در مجلس قانون ها را پاس می‌کردند و این درحالی بود که هر قانونی که خلاف پالسی ارگ می‌بود توشیح نمی شد و در رخصتی‌های پارلمان رئیس جمهور فرمان تقنینی صادر می‌کرد و این سبب شد که اکثریت قوانین تقنینی صادر شود.

بعد از چهار سال عمر حکومت وحدت ملی سران این دولت بر آن شدند که باید انتخابات پارلمانی برگزار کنند و بعد از این که چند بار تاریخ انتخابات عوض شد بالاخره تاریخ برگزاری انتخابات را ۲۸ میزان سال ۱۳۹۷ تعیین کردند و این در حالی بود که در گزینش کمیشنرها و انتخاب رئیس کمیسیون ماه ها جنجال بود و تا هنوز هم رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخاب نشده است.

بعد از اعلان تاریخ انتخابات پارلمانی مراکز توزیع تذکره ایجاد شد و کارت های رای دهی انتخابات های گذشته باطل اعلام شد و طرح کمیسیون چسپاندن یک استیکر مخصوص روی تذکره اصلی شهروندان بود که این کار سبب شد طالبان با کسانی که در تذکره خود استیکر دارند بر خورد کند و آنها را مورد آزار اذیت قرار بدهند.

این طرح بود که حکومت برای خریدن زمان ایجاد کرده بود و همچنان بعد از ایجاد این مراکز امنیت در این مراکز تامین نشد و در بیش از ۲۳ مرکز رای دهی حمله صورت گرفت و بزرگترین حمله هم در غرب کابل بر یک مرکز رای دهی صورت گرفت که بیش از ۲۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

این در حالی بود که در طول یک ماه کمیسیون انتخابات حدود ۱،۲ میلیون نفر را ثبت نام  کردند که این خودش مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد اگر با همین میزان رای دهند انتخابات برگزار کنند.

بعد از واکنش‌ها چند  شب قبل کمیشنران در ارگ ریاست جمهور جلسه داشتند و بعد از یک سلسه گفتگوها تصمیم گرفتند که استیکر بر کاپی تذکره چسپانده شود و این کاری بود که یک طرف حکومت می‌خواست.

این کار چند مشکل دارد؛ نخست این که این کار سبب می شود که تقلب به حد گسترده در انتخابات اتفاق بیفتد و این یک تقلب سازمان یافته طرح است که برای انتخابات ریاست جمهوری روی دست گرفته شده است.

دوم هر کس می‌تواند با چند کاپی تذکره چند بار رای بدهد و این سبب می‌شود که انتخابات دوباره به بن بست برود.

سوم تکلیف کسانی که در شناسنامه اصلی شان استیکر زده اند روشن است و باید یک ملیون و سه صد هزار نفر دوباره تذکره بگیرند که این یک پروسه زمان گیر و پر مصرف است.

تیم ارگ می‌خواهند که با این کار زمینه تقلب را در انتخابات ریاست جمهوری فراهم کنند و این کار کمیسیون و ارگ ریاست جمهوری واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

این در حالیست که برگزاری انتخابات پارلمانی چیزی شبیه محال ممکن است بخاطری ولسوالی‌ها یکی پی دیگر سقوط می کند و امنیت در مراکز شهر و ولسوالی ها روز به روز بدتر شده می‌رود.

اگر وضع به همین منوال دوام کند که در یک ماه کمیسیون در مراکز شهرها توانست یک ملیون نفر را ثبت نام کنند در ولسوالی ها امنیت خوب هم ندارند به همین میزان هم نمی توانند رای دهند را ثبت نام کنند؛ این کار سبب می‌شود که دو میلیون رای دهنده اصلی باشد و شاید چند میلیون رای جعل شود و این کار سبب ایجاد بحران کلان در کشور خواهد شد.

نبود امنیت، بودیجه، جنجال‌های داخل حکومتی، فشار خارجی‌ها همه دست به دست هم خواهند داد و برگزار انتخابات به بن بست خواهد انجامید و این کار سبب می‌شود که تاریخ برگزاری انتخابات تغییر کند و این تغییر برای یک سال دیگر انتخابات را تعویق می اندازد.

تعویق زمان انتخابات سبب می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری نیز به تاخیر انجام شود و این کار سبب می ‌شود که حکومت وحدت ملی که خودش هیچ روند قانونی خود را طی نکرده است و فقط با حمایت آمریکا ایجاد شده است یک سال دیگر بر مردم حکومت کنند و انتخابات پارلمانی هم به بن بست بخورد.

یک سال زمان دیگر برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دقیق چیزی است که یک تیم بخاطر مهندسی انتخابات می خواهند و قانون تفرقه بینداز و حکومت کن نیز در این مرحله کارگر افتاده است و ارگ با توزیع شناسنامه الکترونیکی این طرح را هم پیش کش کرد تا مردم سر گرم باشند.

با این همه اطلاعات و تحلیل به یک نتیجه می رسیم که انتخابات پارلمانی شاید امسال برگزار نشود، با شیوه جدید «چسپاندن استیکر در کاپی تذکره» زمینه تقلب برای انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری فراهم می‌شود و این کار سبب می‌شود که روندهای دیموکراتیک به بن بست برسند.

همچنان یک دیدگاه دیگر که وجود دارد این است که آمریکا در پی «تست» حکومت وحدت ملی است تا ببیند که توانایی برگزاری انتخابات را دارد یا که نه؛ اگر نداشت به زودی یک نسخه دیگر برای حکومت داری می پیچند تا دست قدرت ها منطقه را کوتاه کنند، این در حالیست که کشورهای منطقه نیز در پی این استند که آمریکا را در افغانستان شکست بدهند و با شکست آمریکا در افغانستان قطب بندی‌های جدی آغاز می‌شود و آمریکا این را نمی‌خواهد.

با این همه حساب ها حکومت وحدت ملی در طول چهار سال کار مفیدی برای مردم انجام نداده است و این کار سبب شده است که میزان نارضایتی مردم بلند برود و بلند رفتن میزان نارضایتی همه کشورهای منطقه و جهان را در افغانستان به چالش مواجه ساخته است و اگر انتخابات به خوبی انجام نشود امکان دارد که افغانستان وارد فاز جدید از درگیری های منطقه‌ای و جهانی می‌شوند.

 

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *