تلاش ناکام دولت برای تاثیر مبارزه با فساد

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می گوید که تلاش دولت افغانستان برای مبارزه با فساد تاثیر مثبتی بر زندگی مردم این کشور نداشته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یوناما در تازه ‌ترین گزارش که امروز (۲۹جوزا) به نشر رسید، تلاش‌ های دولت افغانستان در امر مبارزه با فساد را بررسی کرده است.

در این گزارش، یوناما تاکید کرد که تلاش‌ های دوامدار و موثر در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان برای آینده این کشور الزامی است؛ اما این تلاش ها تا حال هیچ تاثیری بر زندگی مردم نداشته است.

در چهارمین گزارش یوناما در مورد فساد در افغانستان آمده است که تلاش‌ ها برای مبارزه با فساد، با وجود چالش‌ های جدی و فرصت‌ های به میان آمده برای تامین صلح، باید از اولویت ‌های کلیدی دولت افغانستان باشد.

گزراش به شیوع کرونا نیز اشاره کرده و می گوید که رسیدگی به بحران این بیماری در کنار ساختن یک افغانستان صلح آمیز، سالم و مرفه به شفافیت و حسابدهی برای آینده هر ملت، نیاز دارد.

یوناما با ابراز نگرانی از فساد و تاثیرات آن در زندگی مردم افغانستان، می گوید که با توجه به اصلاحاتی که در بخش حقوقی و سیاستگذاری صورت گرفته؛ اما هنوز هم فساد به عنوان یکی از عمده ‌ترین موانع بر سر راه تامین صلح در افغانستان باقی مانده است.

این نهاد به پیشرفت هایی نیز در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان اشاره کرده و گفته است که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری توانایی ‌هایش برای پیگرد قانونی و قضاوت قضایای عالی‌رتبه را بهبود بخشیده است.

واکنش دولت افغانستان و رد گزارش یوناما

با این حال، ریاست جمهوری گزارش یوناما را رد می کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست ‌جمهوری در نشست خبری امروز در کابل گفت که در پنج سال گذشته، مبارزه با فساد یکی از اولویت ‌های اساسی حکومت بوده ‌است.

وی با اشاره به دستاوردها در زمینه مبارزه با فساد، تصریح کرد که عملی ‌سازی استراتیژی بزرگ مبارزه با فساد، اصلاحات همه‌ جانبه در نهادهای عدلی و قضایی، تطبیق برنامه ملی مالی کشور با اصل شفافیت و حسابدهی به مردم افغانستان و اصلاحات وسیع در نهادهای مختلف حکومت به‌ ویژه در وزارت مالیه از جمله این دستاوردها است.

صدیقی در واکنش به گزارش یوناما تصریح کرد که حکومت افغانستان حاضر است نتایج تلاش ‌ها و برنامه ‌هایش در امر مبارزه با فساد را با جامعه جهانی و مردم شریک سازد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *