تقاضای مکرر «آتش بس» غیرمنطقی است

طالبان می گوید که به دلیل عدم عملی شدن تعهدات از سوی حکومت افغانستان، تقاضای مکرر «آتش بس» غیرمنطقی است؛ اما ریاست جمهوری می گوید که به تمام تعهدات عمل شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بعد از گذشت دو ماه از توافقنامه صلح امریکا و طالبان، هنوز هم بخش هایی از کشور شاهد ناامنی بوده و خشونت کاهش نیافته است.

در همین رابطه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مسلح می گوید که این گروه مطابق با متن توافقنامه، خواهان پیشرفت عملی در روند صلح و امنیت می باشد.

وی اظهار داشت که از چند روز به این سو، از سوی سازمان ها و جهت های مختلف و حکومت افغانستان به صورت مکرر تقاضای آتش بس و یا کاهش حملات کرده اند.

مجاهد می گوید که آنها مسوولیت شان را برای صلح و پایان جنگ انجام داده و توافقنامه با امریکا نیز به همین هدف امضا شد، تا برای پایان جنگ، راه حل مسالمت آمیز پیدا شود.

سخنگوی طالبان افزود «در توافقنامه ما و امریکا، که از سوی شورای امنیت و جامعه جهانی نیز تائید شده، تصریح شده است که پس از امضا، باید در ظرف ده روز، ۶ هزار زندانیان هر دو جانب رها شوند و زمینه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی مساعد گردد».

به عقیده مجاهد، در نشست های بین الافغانی راه های رسیدن به صلح، امنیت و پایان جنگ سنجیده می شد و امکان داشت که تا حال پیشرفت زیادی صورت می گرفت.

وی تصریح کرد که منافع حکومت افغانستان در دوام جنگ است و از همان روز اول موانعی در راستای تطبیق توافقنامه آغاز شد، رهایی زندانیان به بهانه های مختلف به تاخیر افتاد، تیم جامع مذاکراتی معرفی نشد و اختلافات داخلی نیز مرفوع نشد.

سخنگوی طالبان؛ امریکا، ناتو و حامیان شان را نیز در راستای عملی کردن مواد توافقنامه مقصر دانسته و می گوید که آنها مسوولیت شان را انجام ندادند.

مجاهد تاکید کرد؛ در حالی که حکومت افغانستان مسوولیت خود را ادا نمی کند، تقاضای مکرر آتش بس یا کاهش حملات، غیر منطقی و فرصت طلبی است.

اما ریاست جمهوری این اظهارات را به شدت رد می کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که با وجود درخواست‌ های پیهم دولت جمهوری اسلامی افغانستان، علمای کشور، سازمان کشورهای اسلامی، سازمان ملل، امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا برای تامین آتش بس در ماه مبارک رمضان، طالبان همچنین به جنگ در برابر مردم مسلمان افغانستان تاکید دارند.

به گفته وی، افزایش حمله های اخیر طالبان بالای مردم و نیروهای امنیتی در روز‌های پسین، نشان داد که طالبان نه تنها به کاهش خشونت‌ها پایبند نیستند؛ بلکه به خشونت‌ های شان در برابر مردم و دولت افغانستان ادامه می ‌دهند.

سخنگوی ریاست جمهوری اظهار داشت «دولت افغانستان به هدف قطع جنگ و تامین صلح در کشور به پیشنهاد کاهش خشونت‌ ها و‌ آغاز گفتگوهای صلح با جانب طالبان لبیک گفت و تمام اقدامات لازم به شمول، ایجاد تیم مذاکره کننده برای آغاز گفتگوهای مستقیم و صدور فرمان رهایی بخشی از جنگجویان طالب را عملی ساخت».

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در جریان روزهای اخیر بارها و بارها از سوی حکومت افغانستان و سازمان های بین المللی بر کاهش خشونت تاکید شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *