تاکید بر بررسی ادعای بدرفتاری سربازان استرالیایی در افغانستان

شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر در نامه ‌ای به مقام های عالی رتبه استرالیایی، خواستار نشر نتیجه تحقیقات در مورد بدرفتاری سربازان استرالیایی در افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ۲۵ سازمان و نهاد استرالیایی، افغانستانی و بین ‌المللی این نامه را تهیه و ترتیب کرده و در اختیار مقام های استرالیا قرار دادند.

در گزارش بی بی سی آمده است که این سازمانها در نامه نوشته اند؛ از تحقیقاتی که وزارت دفاع استرالیا در زمینه ادعاهای بدرفتاری نیروهای دفاعی این کشور از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، در افغانستان، انجام داده اند، باخبرند و خواستار نشر بخش غیر محرم آن شده اند.

سازمان عفو بین الملل، عدالت بین المللی، حفاظت از کودکان، مرکز اروپایی حقوق بشر، چند نهاد حقوق بشر استرالیایی و ۱۹ نهاد حقوق بشر افغانستان موسوم به «گروه هماهنگی عدالت انتقالی در افغانستان» در نشر این نامه نقش دارند.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان در جریان سال ‌های اخیر همواره خبرساز بوده؛ اما تا حال تحقیق جدی از سوی دولت‌ های دخیل، و یا هم سازمان ‌های بین ‌المللی در این مورد انجام نشده است.

تنها تحقیق صورت گرفته در این رابطه را وزارت دفاع استرالیا به صورت محرم انجام داده و اکنون نهادهای حقوق بشری خواهان نشر آن شدند.

در این نامه آمده است که تحقیقات بازرس قضایی نیروهای استرالیایی شامل مواردی مانند؛ بیشتر از ۵۵ مورد اتهام کشتن غیرقانونی، از جمله کودکان، رفتار بی ‌رحمانه با غیرنظامیان و جنگجویان به اسارت در آمده، می باشد.

این سازمان ‌ها می ‌خواهند موارد بدرفتاری ثابت شده را از مجرا های قانونی پیگیری کنند و گفته اند که نشر نتیجه این تحقیقات بخشی از روند پاسخ‌ گویی و انجام تعهدات استرالیا برای اطمینان از احترام به حقوق بشر بین المللی بشردوستانه است.

در سال ۲۰۱۷ صدها صفحه شواهد تحقیق درباره عملکرد نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان در اختیار شبکه خبری «ای ‌بی ‌سی» قرار گرفت و این رسانه‌ بخش ‌هایی از این مدارک را که نشان می ‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان کشته‌ اند، منتشر کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *