تاخیر در رهایی زندانیان به معنی افزایش تلفات غیرنظامیان است

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می گوید که هرگونه تاخیر در رهایی زندانیان و مذاکرات بین الافغانی، باعث افزایش تلفات غیرنظامیان می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، زلمی خلیلزاد امروز (۱۳ثور) در حساب توئیتر خود نگاشته است که طالبان و دولت هر دو باید تلاش های شانرا برای رهایی زندانیان و کاهش خشونت ها تسریع نمایند.

وی اظهار داشت که این اقدام، بهترین و سریعترین راه برای مذاکرات بین الافغانی و آتش بس دایمی و همه جانبه در افغانستان است.

خلیلزاد می گوید «تاخیر به معنای تلفات بیشتر غیرنظامیان در جنگ بین افغانهاست، در حالیکه جنگ واقعی باید در جنگ متحد افغانها علیه COVID19 باشد».

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به تلفات غیرنظامیان در ربع اول سال روان میلادی، اظهار داشت که به سبب وضعیت پیش آمده از کاهش خشونت در اواخر ماه فبروری، تلفات غیرنظامیان در مقایسه با همین مدت در سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافت، و از سال ۲۰۱۲ بدینسو کمترین شمار در ربع اول سال است.

به باور وی، غیرنظامیان هنوز از انفجار ماین های جاسازی شده، کشتارهای هدفمند و دیگر  پیامدهای جنگ جاری رنج می برند و برای حفاظت غیرنظامیان، باید تمام جوانب به ختم خشونت اقدام ورزند.

خلیلزاد در حالی که می گوید تلفات نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان به گونه قابل توجهی کاهش یافت؛ اما افزایش تلفات و حملات طالبان این دستاوردها را به خطر میاندازد.

وی تصریح کرد که این خشونت، واکنش نیروهای امنیتی افغانستان را ایجاد کرده است که نتیجه آن یک دوری از تشدید بوده که پیچیده اما یقیناً یک روند منفی است که باید معکوس شود.

این اظهارات در حالی است که به دلیل مشکلات انتخاباتی و عدم یک تیم حاکم تا هنوز روند مذاکرات بین الافغانی آغاز نشده و رهایی زندانیان نیز با مشکلاتی همراه بوده است.

همچنین در دوره کاهش خشونت که انتظار می رفت، تلفات و حملات کمتر باشد؛ اما این روند پابرجا نماند و طالبان بر بخش های عمده ای از کشور حملاتی انجام داده و شماری از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان جان باختند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *