بهبود در وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌ های زراعتی

وزارت زراعت می گوید که با برنامه های مناسب، وضعیت اقتصادی اتحادیه های زراعتی در بخش های مختلف بهبود یافته است.

به گزارش بخش اقتصاد خبرگزاری خاورمیانه، اولین شنبه ماه میلادی جولای، مصادف است با روز جهانی اتحادیه ها و به همین منظور، وزارت زراعت گزارشی از وضعیت این اتحادیه نشر کرده است.

در این گزارش آمده است که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با افزایش تسهیل زمینه‌ های ایجاد کوپراتیف‌ (اتحادیه) های زراعتی و خدمات مشورتی، وضعیت مالی آنها نسبت به گذشته بهتر شده است.

به گفته وزارت زراعت؛ در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ اتحادیه زراعتی در تمام کشور فعال است که ۸۰ درصد آنها در سه سال اخیر، و به دلیل بهتر شدن خدمات مشورتی، ایجاد شده ‌اند.

بر اساس معلومات این وزارت، بنیان اقتصادی اتحادیه ها نسبت به گذشته رشد کرده است و حالا آنها توانمندی حمایتی از اعضای خودشان را بیشتر دارند.

عبدالرازق مجددی، رئیس اتحادیه های وزارت زراعت می ‌گوید که بهبودد وضعیت اقتصادی اتحادیه ها می ‌تواند در رشد بیشتر تولید و عرضه توسط دهقانان و مالداران، نقش ارزنده ‌ای بازی کند.

به گفته وی، «پیش از این سرمایه سهم یک عضو، در حدود ۵۰۰ افغانی بود، اما حالا تا ۳۰ هزار و ۴۰ هزار افغانی می ‌رسد که اگر به طور متوسط اعضای یک کوپراتیف ۲۰۰ نفر باشد، در کنار این که یک نهاد حامی اعضا با کار ثمربخش ایجاد شده، یک سرمایه‌ کلان برای حمایت از دهقانان و مالداران نیز ایجاد کرده ‌اند.»

مجددی اظهار داشت که در سال ۱۳۹۶ در تمامی کشور ۳۰ اتحادیه زراعتی فعال بود؛‌ اما اکنون بیش از ۱۵۰ اتحادیه فعال وجود دارد.

اتحادیه زراعتی، به ساختار اجتماعی و نهاد مستقل مربوط به دهقانان و مالداران گفته می ‌شود که با عضویت حداقل ۱۱ دهقان یا مالدار، ایجاد می ‌گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *