برای چهارمین بار:زعفران افغانستان، همچنان مقام اول

مسوولین وزارت زراعت افغانستان خبر داده اند که زعفران افغانستان از لحاظ کیفیت، برای چهارمین سال متوالی در جشنوار جهانی زعفران مقام اول را کسب کرده است.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری می گوید زعفران افغانستان در یک جشنواره بین المللی در بلژیک، در رقابت با زعفران ایران و هندوستان که تولید کننده و تامین کننده بیشترین زعفران در جهان هستند مقام او را کسب نموده است.

آقای رستمی می گوید کشا زعفران در افغانستان گسترش قاب توجهی داشته و علاقمندی برای پرورش این گیاه سودآور، نزد کشاورزان افزایش یافته است. به همین منظور وزارت زراعت افغانستان در نظر دارد که به مقدار ۲۴۵ متریک تن پیاز زعفران را در ۲۳ ولایت کشور به کشاورزان توزیع کند.

وزارت زراعت افغانستان می گوید طی سال گذشته، ۱۰٫۶ متریک تن زعفران در سراسر کشور تولید شده است و انتظار می رود در سال پیش روی زراعی، این مقدار افزایش یابد.

بر پایه آمار موجود طی پانزده سال، ساحه تحت کشت زعفران ۱۰۵۰ هکتار بود که محصول آن بالغ بر ۳.۷تن می رسید. این رقم در سال ۱۳۹۵ خورشیدی با رشد ۲۵۰درصدی و افزوده شدن ۱۵۲۰ هکتار زمین جدید به ساحه تحت کشت، میزان زعفران تولید شده به ۶.۵ تن رسیده و اکنون در سال جاری،مقدار حاصلات به بیشتر از ده تن افزایش یافته است.

برنامه مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان امیدوار است که زعفران به عنوان کشت بدیل، جایگزین مواد مخدر شود.

زعفران افغانستان قبل از این نیز طی سه سال متوالی، در سطح جهانی مقام اول را کسب کرده و به عنوان با کیفیت ترین زعفران مطرح شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *