اگر جنرال دوستم بیاید، وضعیت در شمال افغانستان تغییر خواهد کرد

اگر کار کرد های قبل از دوره معاونیت جنرال دوستم را کنار بگذاریم، عمل کرد تک رهبر اوزبیک را در جریان کارزار های انتخاباتی۲۰۱۴و دوره معاونیت او در نظر بگریم.

دوستم در کارزار های انتخاباتی ۲۰۱۴ با تیم تحویل و تداوم وارد میدان شد و برای جمع آوری رای در این تیم به رهبری اشرف غنی به تبلیغات شروع کرد و در جریان کارزارهای انتخاباتی حیثیت بانک رای را بازی کرد و این تک رهبر اوزبیک‌ها با حضورش در تیم تحول و تداوم آرای قوم‌اش را وارد صندوق های این تیم کرد و می شود گفت که یکی از عوامل که تحول و تداوم را در صدر جدول قرار داد حضور دوستم بود.

کار کرد های دوستم پس از به میان آمدن حکومت توافقی بیشتر در بخش های امنیتی و جنگ با گروه های تروریستی طالبان و داعش چشم گیر واقع شد تا نشستن پشت میز معاونیت اول ریاست جمهوری.

جنرال دوستم بیشتر از حضورش در دفتر معاونیت به میدان های جنگ رفت و با رهبری نظامیان در صحنه های نبرد خصوصاً در زون شمال عملیات را با موفقیت به انجام رساند و مواضع دشمنان را در آن جا نابود کرد.

جنرال دوستم در این دوسال حضورش در حکومت سه بار به خاطر مبارزه به گروه تروریستی طالب و داعش به شمال کشور سفر کرد و طوریکه در یکی از این سفر ها هدف حمله تروریستی قرار گرفت و زخمی شد.

با این حال پس از گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی زمزمه‌های مخالفت او و رییس جمهور به گوش ها می‌رسید جنرال دوستم چندین بار از کارکرد حکومت وحدت ملی انتقاد کرد و رییس جمهور غنی را به قوم‌گرای و کم‌کار و بی‌تفاوتی در قبال مسایل امنیتی کشور متهم کرد، هم‌چنان دوستم گفته بود که تلاش‌هایی در جریان است تا میان مردم و او فاصله ایجاد کنند.

اما اختلاف ها بین دوستم و رییس جمهور غنی زمانی شدت گرفت که قضیه احمد ایشچی به میان آمد و جنرال دوستم و محافظان‌اش را به تجاوز به احمد ایشچی یکی از مخالفان سیاسی اش متهم کرد و برای جنرال دوستم در محکمه پرونده ساخت که در پیوند به این پرونده چند تن از محافظان دوستم بازداشت شد.

حکومت خانه جنرال دوستم را محاصره کرد و مانع رفتن او به دفتر کارش شد. خانه دوستم حداقل سه روز در محاصره نیروی مربوط به گارنیزیون کابل بود.

جنرال دوستم پس از این اتفاق به ترکیه رفت که ظاهران گفته شد که برای تداوی به آن جا رفته است اما نزدیک به یک سال می شود که جنرال در ترکیه به سر می برد و هر از گاهی خبر برگشتن اش به نشر می‌رسد ولی در این آواخرمقامات حکومتی نیز خواهان برگشتن اش به کشور شده است.

این در حالی است که اوضاع امنیتی شمال در چند ماه اخیر خراب شده و خبر های از فعالیت های گستره گروه های تروریستی داعش و طالبان در این سمت شنیده می‌شود اما مساله این جا است که آیا با آمدن دوستم اوضاع امنیتی در شمال کشور تغییر خواهد کرد یا که با مقامات حکومتی موافقت کرده دیگر سمت شمال نخواهد رفت.

جنرال دوستم بنا بر شخصیت منحصر به فرد خودش که دارد همواره در پی بدست آوردن دل مردم است و این کار جنرال دوستم سبب شده است که اکثریت قاطع اوزیبک‌ها از او به عنوان «دوستم پادشاه» یاد کنند و در دوره انتخابات جنرال دوستم را « جنرال پادشاه ساز» خطاب می‌کردند.

جنرال دوستم شخصیت غیر قابل پیشبینی دارد و این کارش سبب شده است که در وضعیت حساس که در افغانستان به وجود آمده است قدرت های بزرگ در افغانستان مانع آمدنش به کشور شده اند و همچنان گمان می‌رود که جنرال دوستم مخالف پروژه ناامن سازی شمال کشور بود و این سبب شد که جنرال دوستم ظاهراً در تبعید غیر رسمی به سر می‌برد.

صدیقه رحیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *