اگر امنیت رای‌دهندگان تامین نشود برگزاری انتخابات پارلمانی محال ممکن است

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بنا بر تقویم که نشر کرده است، قرار بر این شده که انتخابات پارلمانی در ماه میزان سال ۱۳۹۷ برگزار شود و این انتخابات بی گمان که یکی از پر چالش‌ترین انتخابات‌ها خواهد بود، چرا که هیچ چیز معیاری نیست و هیچ چیز بنا بر خواست اکثریت مردم اجرا نمی‌شود.

تا به تاریخ برگزاری انتخابات چند ماه بیش نمانده است؛ اما از حال سنگ‌های پیش راه برگزار کننده گان این انتخابات افتاده است که معلوم نیست تا کجا می‌توانند این سنگ‌ها را از سر راه خود کنار بزنند.

نبود امنیت یکی از بزرگترین چالش‌های است که برگزار کننده گان انتخابات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر امنیت بهبود نیابد نه مردم کارت رای دهی می‌گیرند و نه به روز انتخابات اشتراک می‌کنند و اگر این کار اتفاق بیفتد همین پارلمان که چهار سال می‌شود با یک فرمان تقنینی کار می‌کنند به کار خویش طبق معمول ادامه می‌دهند و مردم به روند انتخابات بیشتر از گذشته بی باور می‌شوند.

با گسترش حملات انتحاری در کابل و دیگر ولایت افغانستان بر مراکز رای دهی و توزیع تذکره تا حال بیش از ۲۰۰ نفر کشته و زخمی شده اند و این سبب می‌شود که مردم بخاطر حفظ جان خود به انتخابات اشتراک نکنند.

آمار رای دهندگان در افغانستان بیش از ۷ میلیون است و اداره ثبت احوال نفوس قصد دارد که ۱۰میلیون تذکره توزیع کند و اگر از ۱۰ میلیون تذکره توانستند ۲ میلیون توزیع کنند و یا بتوانند برای ۲ میلیون نفر کارت رای دهی بدهند، واقعاً انتخابات را برگزار می‌کنند؟ و یا با این میزان کم رای دهند می‌شود تخمین زد که این خواست اکثریت مردم افغانستان است که نیست!

این در حالیست که هنوز مبارزات انتخاباتی سرجایش است و به روز رای دهی چند ماه مانده است و این چند ماه پر چالش ترین زمان برای برگزار کننده گان انتخابات پارلمان است.

تامین امنیت مراکز توزیع تذکره و کارت راهی دهی را که هنوز تامین کرده نتواسته اند آیا امکان دارد که در زمان مبارزات انتخاباتی بتوانند امنیت نامزدان انتخابات پارلمانی را تامین کنند و آیا امکان دارد که بتوانند با وجود این همه چالش در روز رای دهی به پای صندوق های را بکشانند.

در حالی که مردم انتخابات سال ۲۰۱۴ را با آن همه رسوایی که کردند هنوز به یاد دارند و میدانند که حکومت وحدت ملی چطور ایجاد شد و رای مردم چطور نادیده گرفته شد.

اما به باور من برگزاری انتخابات پارلمان افغانستان یک «تست» است برای برگزاری انتخابات ریاست جمهور و کشورهای دخیل در قضایای افغانستان می‌بینند که اگر حکومت و کمیسیون انتخابات توانستند انتخابات برگزار کنند که خوب و اگر نتوانستند شاید برای ایجاد حکومت آینده یک نسخه دیگر شبیه حکومت وحدت ملی بپیچند تا وضعیت در افغانستان بحرانی نشود.

این در حالیست که شورای علمای شیعه افغانستان با تشکیل نشست اضطراری در پیوند به حادثه خونین دوم ثور کابل در بیانیه ای اعلام کرد اند که تا زمانی که امنیت اطمینان بخش همه جانبه‎ی مردم توسط دولت با شرکت و نظارت خود مردم تأمین نگردیده، مردم جهت گرفتن تذکره و ثبت نام برای رأی دادن در انتخابات شرکت نکنند.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *