انتخابات پارلمانی افغانستان برای مدت نامعلوم به تعویق افتاد

اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ این کشور در زمان معین یعنی (۱۶سرطان سال ۱۳۹۷) برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سید حفیظ هاشمی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز یکشنبه،( ۱۵ دلو) ، به خبرنگاران گفت: “به دلیل دو سه ماه زمانی که تلف شد انتخابات مطابق تقویم انتخاباتی قبلی برگزار نخواهد شد.”

هاشمی، از مدت زمان تاخیر در برگزاری انتخابات چیزی نگفت و افزود اکنون مطالعات فنی جریان دارد تا تقویمی غیرقابل تغییر و نهایی به زودی اعلام شود.

این کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ضمن این که شناسنامه‌های برقی، امنیت و.. را چالشی فرا راه برگزاری انتخابات خواند، گفت برای برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان به گونه تخمینی به ۲۱۰ میلیون دلار نیاز است که تاکنون تامین نشده است.

بیش از دو سال می‌شود که پارلمان غیر قانونی به وظیفه خود ادامه داده است و کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته تا حال زمان معین را برای برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین کند.

براساس ماده ۸۳ قانون اساسی، “مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاریشان بعد از اعلان نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید ۳۰ تا شصت روز قبل از پایان دوره کار مجلس نمایندگان برگزار شود.”

به این حساب باید انتخابات در ماه جواز سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات پارلمانی را برگزار کرده نتوانست و حکومت وحدت ملی هم مدت کار پارلمان را تا اعلام نتایج انتخابات دوره بعدی تمدید کرد.

به باور کارشناسان انتخابات پارلمان که قرار بود به تاریخ (۱۶سرطان ۱۳۹۷) برگزار شود با چند ماه تاخیر که کمیسیون می‌گوید برگزار می‌کند فصل زمستان می‌شود راه‌ها مواصلاتی خیلی از ولایت‌ها قطع می‌شود و امکان دارد که انتخابات به سال (۱۳۹۸) برگزار شود.

بعضی از کارشناسان دیگر هم می‌گویند که امکان دارد انتخابات پارلمان با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *