امرالله صالح : در نفوس شماری ماهواره‌ای گاو را به حیث رای دهند حساب کرده اند

انتخابات‌های در افغانستان همواره جنجال برانگیز بوده و انتخابات سال ۲۰۱۴ یکی از بدنام‌ترین انتخابات تاریخ به شمار می‌رود که «رای گوسفندی» در آنزمان وارد ادبیات سیاسی شد، اما در انتخابات که قرار است در اواخر ماه میزان برگزار شود احتمال تقلب بیشتر می‌رود.

نفوس شماری ماهواره‌ای یکی از عاملین این تقلب است چون در این نفوس شماری حیوانات و انسان‌ها یکجا حساب شده اند، امرالله صالح رییس روند سبز در کانفرانس مشترک احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات گفت که اساس شمارش ماهواره‌ای حرارت بدن است و صالح گفت که تفکیک حرارت بدن انسان و حیوانات امکان ندارد.

صالح در ادامه افزود که نفوس یک ولایت را از سال ۲۰۰۴ تا حال شده دو برابر اما برعکس نفوس ولایت بامیان ۵۰% کاهش را نشان می‌دهد.

این گفته‌های صالح نشان می‌دهد که تقلب به صورت گسترده مهندسی شده است و انتخابات پارلمانی دوباره یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌ها خواهد بود.

صالح ضمن نقد روند کار کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تذکره‌های که توزیع می‌شود بدون نمبر مسلسل مشخص است و شیوه پیدا کردن نفر واجد کتابچه‌ای است که باید بیش از ۱۵۰۰ نفر را در آن لست جستجو شود که این کار هم وقت‌گیر است و هم زمینه تقلب را مهیا می‌سازد.

نقد دیگر که صالح وارد کرد این بود که در ساحه که تهدیدات متوسط و بلند است طالبان برای یک روز دیموکرات می‌شوند و صندوق‌های رای دهی به خانه بزرگ قوم فرستاده می‌شود و بعد چند روز دوباره آورده می‌شود و این خودش نشان دهند تقلب گسترده است.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که انتخابات پارلمان در اواخر ماه میزان سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود و همچنان از توزیع ۱۰میلیون تذکره جدید خبر میدهد.

اما آگاهان به این باور استند که انتخابات پارلمان را این کمیسیون برگزار کرده نمی‌تواند چون این‌ها ظاهراً مستقل نیستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *