المپیک ریو با قهرمانی امریکا به پایان رسید، حضور کمرنگ افغانستان

مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۶ «ریودوژانیرو»، با قهرمانی کاروان ورزشی امریکا در حالی به پایان رسید که کاروان ورزشی افغانستان هیچ دستاورد قابل ملاحظه ای نداشت.

Untitled00

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، المپیک ریو بعد از شانزده روز، بامداد امروز (اول سنبله) با مراسم اختتامیه به پایان رسید.

در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶، بیش از ۱۰ هزار وزرشکار در ۲۸ رشته ورزشی حضور داشتند که در جریان این مسابقات، ۳۰۶ مدال طلا توزیع شد.

آخرین مسابقه ورزشی المپیک امسال، دیدار نهایی بسکتبال بین دو تیم امریکا و صربستان بود که امریکا با حساب ۹۶ بر ۶۶ به پیروزی رسیده و مدال طلا را به دست آورد.

در پایان این مسابقات، کاروان ورزشی امریکا با ۴۶ طلا، ۳۷ نقره و ۳۸ برنز در صدر قرار گرفت و بعد از آن نیز تیم های بریتانیا با ۲۷ مدال طلا، ۲۳ نقره و ۱۷ برنز و چین با ۲۶ طلا، ۱۸ نقره ۲۶ برنز در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند.

بعد از این تیم ها نیز، روسیه، آلمان و جاپان در مکان های چهارم تا ششم قرار گرفتند.

افغانستان و المپیک ۲۰۱۶

Afghanistan's Kamia Yousufi competes in the Women's 100m Preliminary Round during the athletics event at the Rio 2016 Olympic Games at the Olympic Stadium in Rio de Janeiro on August 12, 2016.   / AFP / PEDRO UGARTE        (Photo credit should read PEDRO UGARTE/AFP/Getty Images)

کاروان ورزشی افغانستان نیز با سه ورزشکار در این دوره از مسابقات اشتراک کرده بود که هیچ دستاورد مشخصی و قابل ملاحظه ای به دست نیاورد.

توفیق بخشی در وزن ۱۰۰کیلوگرام جودو در دیدار اول بعد از ۹ ثانیه مغلوب ورزشکاری از پرتگال شد، کیمیا یوسفی در دوش ۱۰۰ متر زنان در بین هشت ورزشکار در مکان هشتم قرار گرفت و وهاب ظهیری نیز در دوش ۱۰۰ متر در بین هشت ورزشکار، هفتم شد.

هرچند کیمیا یوسفی موفق شد رکورد دوش افغانستان در المپیک را بعد از ۱۲ سال ارتقا دهد؛ اما عدم توجه به ورزش و مشکلات داخلی روسای ورزش کشور، صدمه ای جبران ناپذیر به ورزش افغانستان وارد کرد.

امید که سران ورزش کشور، با درس عبرت از مسابقات المپیک امسال، خود را اصلاح کرده و به جای توجه به منافع شخصی، به فکر مشکلات ورزشکاران کشور باشند.

ورزشکاران موفق المپیک ۲۰۱۶

rio-olympics-michael-phelps-39d4425bd7852cb5

هرچند ۳۰۶ مدال طلا در مسابقات المپیک توزیع شد؛ اما مایکل فلیپس، شناگر تیم ملی امریکا با کسب ۵ مدال طلا و یک نقره، بیشترین مدال را کسب کرد و بعد از وی نیز کیتی لدکی، شناگر زن امریکا نیز با کسب ۴ طلا و یک نقره و سیمون بایلز ورزشکار جمناستیک امریکا با ۴ طلا و یک برنز، بیشترین مدال شخصی را به دست آوردند.

با این حساب، مایکل فلپس با ۲۴ مدال رنگارنگ نام خود را در صدر رکوردداران کسب مدال در طول تاریخ المپیک ثبت کرد.

تیم ملی فوتبال برازیل نیز با غلبه بر آلمان در دیدار نهایی، اولین مدال طلای تاریخ المپیک خود را به دست آورد.

گفتنی است که دور بعدی مسابقات المپیک در سال ۲۰۲۰ به میزبانی توکیوی جاپان برگزار می شود.

 

 

Author

About Author