افغانستان میدان رقابت قدرت‌های بزرگ و میدان رفاقت مافیای منطقه

افغانستان کشوری است که هراز گاهی یک قدرت بزرگ در پی اشغال این جغرافیای محاط به خشکه می‌شود، اگر بحث معادن را در این کشور کنار بگذاریم؛ افغانستان ظرفیت ناامن سازی آسیا را بیشتر از هر کشور آسیایی دیگر دارد.

از انگلیس‌ها تا روس‌ها و حال آمریکایی‌ها و در آینده نزدیک شاید یک کشور دیگر همه و همه دنبال منافع خود در افغانستان با هم رقابت می‌کنند و این کشور شده است قبرستان مبارزه قدرت‌های بزرگ از جنگ اول افغان –انگلیس تا جهاد در مقابل شوروی سابق و حال حضور ۱۷ ساله آمریکایی‌ها میلیون‌ها کشته بر جا گذاشته است.

دولت‌ها در طول این همه سال همواره دست نشانده بودند و همواره با یک کشور خارجی وابسته‌گی داشتند و این وابسته‌گی سبب شده است که مرد افغانستان قربانی شوند و هیچ کدام این رهبران در پی بازی برد-برد نشدند و همواره در پی منافع شخصی و قومی بوده اند.

آمریکا در شکست شوروی نقش زیاد داشت و حمایت آمریکا-عربستان باعث شد که شوروی در افغانستان شکست بخورد و بعد از شکست شوروی آمریکا خواست وارد افغانستان شود که با ممانعت شوروی و مبارزه جبهه مقاومت روبرو شد و مقاومت سبب شد که آمریکا دنبال پلان دیگر شود و در همین زمان بود که برج‌ها تجارت جهانی سقوط کرد و احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور ترور شد.

با ترور احمد شاه مسعود صفحه جدید در تاریخ افغانستان رقم خورد و آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد و این سبب شد که آمریکا در افغانستان سرباز بیاورد و پایگاه بسازد و برنامه دراز مدت برای بودن در افغانستان بریزد؛ چرا که بنابر پیشبینی‌های نهادی های سیاسی و استخباراتی آمریکا قدرت‌های تازه در آسیا شکل خواهد گرفت و افغانستان بهترین جغرافیا برای مهار این قدرت‌ها بود.

آمریکا آمد و بعد از افغانستان عراق را تصرف کرد و گروه تروریستی داعش ایجاد شد و خواستند که ایران را نیز از پا دربیاورند و همین داعش در سوریه رسید ایران و روسیه وارد میدان جنگ شدند و گروه تروریستی داعش در خاورمیانه شکست خورد و با شکست این گروه در خاورمیانه، افغانستان شد مرکز پروپاقرص این گروه و حال در شمال و شمال‌شرق افغانستان این گروه تروریستی فعالیت دارند.

با این وضعیت روسیه در تنگنا قرار گرفته است و اگر داعش در از دریای آمو بگذرد کشورهای همسایه روسیه ناامن خواهد شد و این هراس را چین و ایران نیز دارند و این کشورهای همواره آمریکا را متهم به حمایت از گروه تروریستی داعش کرده اند.

رقابت جدید در آسیا رقم خورده است و قرار است این رقابت بین کشورهای روسیه، آمریکا، ایران، چین، پاکستان، هند و… وارد مرحله مبازره شود و این مبارزه نفس گیر یک برنده ندارد بلکه چند برنده دارد اما این برنده شد به نفع کی است؟ افغانستان؟ کشورهای بزرگ؟

برنده شدن بدون به نفع کشورهای است که از مرجع قدرت حرف می زنند و افغانستان در این میان میدان جنگ و رقابت می‌شود و باز هم قربانی این مبارزه مردم افغانستان خواهد بود.

افغانستان میدان رفاقت مافیای منطقه و جهان

فروش سلاح و خرید مواد مخدر یکی از تجارت‌های پرسود در جهان فعلی است و این تجارت مافیایی در افغانستان رشد چشمگیر داشته است؛ طالبان با فروش مواد مخدر سلاح می‌خرند و مافیای منطقه با فروش سلاح از این‌ها مواد مخدر می‌گیرند و این مافیا مواد مخدر را در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند.

با فروش این مواد مخدر افغانستان یکی از تمویل کننده گان بزرگ مواد مخدر جهان لقب گرفته است و گروه‌های تروریستی با خرید سلاح افغانستان را ناامن ساخته اند.

در طول ۱۷ سال هیچ کشوری در پی از بین بردن تجارت مواد مخدر در افغانستان نشد و این پرسشی است که ذهن هر کسی را به خود جذب می‌کند که کشورهای دخیل در قضایای افغانستان با تکنالوژی‌های پیشرفته چطور نمی‌توانند هراس افگنان را از پا در بیاورند و چرا این همه سال با از دست دادن میلیاردها دالر پول و از دست دادن چندین هزار سرباز در پی از بین بردن هراس افگنان نیستند.

در اخر گفته می‌توانیم که در بین رفاقت مافیای منطقه و جهان در تجارت‌های غیرقانونی و پر سود و رقابت قدرت‌های بزرگ بخاطر تصاحب این جغرافیا تنها قربانی مردم است که از هیچ جا خبر ندارند و نمی‌دانند که کدام جرم کشته می‌شوند و نمی‌دانند چرا این همه سال و این همه نسل قربانی مبارزه کشورها و قدرت‌ها شده اند.

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *