افشاگری های بولتون از حضور امریکا در افغانستان

مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور امریکا در کتاب جدیدش به افشاگری های تازه و عجیب در مورد حضور و طرزفکر دونالد ترامپ در افغانسان، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «جان بولتون» در این کتاب از علاقه ترامپ به مبارزه روسیه با داعش در افغانستان و شخصی «کلاه بردار» به مانند خلیلزاد اشاره کرده است.

بولتون در بخشی از کتاب به نقل از ترامپ گفته است «ایالات متحده در افغانستان شکست خورده و بگذارید روسیه به مشکل داعش در آن کشور رسیده گی کند».

در این کتاب آمده است که رئیس جمهور ترامپ در نشست هشتم نوامبر در کاخ سفید گفته است که حضور امریکا در افغانستان نمایش وحشت است.

در بخش دیگری از کتاب آمده است «باید از افانستان بیرون شویم. یک انسان احمق به نام جورج بوش این کار را کرده است. متیس گفت داعش در افغانستان است اما ترامپ گفت «بگذارید روسیه به آنها رسیده گی کند.»

در کتاب آمده است که «بارنت روبین»، کارشناس امریکایی افغانستان، گفت: «مهم این است که رئیس جمهور ترامپ  درباره افغانستان هیچ چیز نمی داند. این کشور برایش مهم نیست، او تنها می خواهد از افغانستان بیرون شود. او می خواهد امریکا به گونه ای از افغانستان بیرون شود که برای انتخاب دوباره اش خوب باشد و به هیچ چیزی دیگر توجه ندارد. او از سیاست خودش پشتیبانی نکرد. او اهمیتی به توافق نامه صلح نمی دهد. او بی حوصله است. او خواست تنها برای این طالبان را به کمپ دیوید بیاورد تا نمایش تلویزیونی برپا کند و نشان دهد او یک صلح طلب کلان است.»

در بخش دیگری از کتاب، جنگ افغانستان یک ناکامی کامل از دیدگاه رئیس جمهور ترامپ دانسته شده و حضور نظامی امریکا در افغانستان راهبرد اشتباه و شرم آور عنوان شده است.

همچنین در بخشی دیگر از افشاگری ها؛ جان بولتون به زلمی خلیلزاد و گفتگو با طالبان اشاره کرده و نگاشته است که او فکر می کرد زلمی خلیلزاد در گفتگو با طالبان امتیازی بیشتر به طالبان می دهد؛ اما ترامپ در این کتاب، از خلیلزاد به عنوان یک کلاه بردار یاد کرده و گفته است برای صلح با طالبان به یک چنین فردی نیاز است.

بولتون گفته است که خلیلزاد خودش را  در سال ۲۰۱۸ میلادی کانال مخفی گفتگو با طالبان وانمود کرد و سپس به حیث فرستاده ویژه برای افغانستان گماشته شد.

این کتاب در حالی به نشر رسیده و در اختیار عوام قرار گرفته است که انتخابات امریکا نزدیک بوده و با گذشت بیش از چهار ماه از امضای توافقنامه صلح امریکا با طالبان، هیچ دستاورد مشخصی در افغانستان رونما نگردیده است.

از سویی هم، خشونت ها در کشور افزایش یافته و طالبان حملات شان را بر مواضع نیروهای امنیتی گسترش داده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *